En god öl i Port el Kantaoui, Tunisien

Så är man tillbaka i ett köldslaget Sverige efter en vecka i solen. Veckan har varit relativt bra ur ett öl-perspektiv och väldigt bra ur ett semester-perspektiv. Jag får väl erkänna att jag var lite tveksam till hur ölutbudet skulle vara i Tunisien, jag kan ju inte påstå att man hade hört talas om Tunisisk öl. På hotellet som vi bodde (och jag förmodar att det är likadant på alla hotell i hela Tunisien) så fanns det 2 olika öl på flaska, åtminstone var flaskorna olika, och en sort på fat. Samtliga öl tillverkas av Société Frigorifique et Brasserie de Tunis. Det som oftast serverades var ett öl som heter Celtia och det serverades då på fat. Celtia kan väl klassas som en ljus internationell lager om än något mindre smakrik än t.ex. Efes. Celtia fanns även på flaska, vilken man serverade under tiden som tomma fat byttes ut. Det lustiga var att flaskversionen var betydligt mer smakrik både vad gäller humligheten och maltigheten med lite dragning år bryggeri-doft, ni som besökt ett bryggeri vet vad jag menar. Angående alkoholhalten verkar den variera mellan 4-5 % ABV men jag kan svära på att fatversionen högst höll 3,5 %. Ölen är relativt vattnig med en lite sötaktig doft. Vissa inslag åt kemikalier. Godkänd efterbeska. 
Den andra ölen som endast serverades vid ett fåtal tillfällen var Stella, icke att förväxla med den belgiska ölen! Vid ett flertal tillfällen försökte jag utröna vad som var skillnaden mellan Celtia och Stella och det mest uttömmande svaret jag fick från en bartender var något i stil med "same, same but different. Stella is bad for brain, Celtia is better. Both are good beer. Both are Tunisian beer". Så min slutsats av det svaret blev att Stella möjligen är alkoholstarkare. Doften av en Stella (från flaska) var faktiskt ännu trevligare med tydlig humlearom och en mer distinkt pilsnerdoft. Smaken var lite rundare men fortfarande ganska tunn. Efterbeskan var snarlik de andra två men totalt sett var den trevligare än de övriga.
Den absolut trevligaste öl-upplevelsen infann sig på bryggeripuben Golf Bräu där de, precis som på bryggeripuben Red Tower Brewery i Alanya, hade ett helautomatiskt litet bryggverk som bryggde de för dagen två olika ölen Helles och Dunkel. Golf Bräu är beläget precis i rondellen in till Port el Kantaoui, ca 5 kilometer utanför Sousse. Själva puben var mycket smakfullt inredd, med känslan från en klassisk engelsk pub. Om nu själva bryggverket ska anses vara relativt litet så verkade de brygga en ganska stor mängd öl för jag räknade till minst 12 lagringstankar i uppskattningsvis 1000 liters-storlek. Hur många som var fyllda vet jag naturligtvis inte men de hade i.a.f möjligheten att lagra en relativt stor mängd öl. Vi beställde sedan in en Helles och en Dunkel för att kunna jämföra dem mot varandra (jag minns alltför väl att jag gjorde misstaget att tro att en Dunkel skulle vara bättre än en Helles när vi var i Alanya). 
Redan på doften kände jag att allt inte stod rätt till med Helles-ölet. Inte så mycket svaveltoner men en rejäl dos jäst och ofärdig öl. Här var det inga som helst humledofter eller maltdofter utan snarare halvmältat korn och pellets. Jag kunde nästan tro att man tappat öl direkt från bryggverket ner i glaset utan lagring. Ölet var dessutom lite syrligt och avslaget. 
Raskt över till Dunkeln istället. Färgen var näst intill kolsvart med inslag åt rubin. Skummet var lite "off-white" och ganska kvarhängande. Här doftade det klassisk Schwartzbier med tydliga brända toner, fin maltdoft, inslag av rostat rågbröd och torkad frukt. Kolsyran var perfekt och smaken var fint balanserad med dragning åt torr och en klart godkänd efterbeska. Denna öl var den överlägset bästa under veckan i Port el Kantaoui och för er som kommer att besöka Sousse eller Port el Kantaoui rekommenderar jag starkt att ni avlägger ett besök på Golf Bräu. För övrigt kan jag berätta för er som undrar att det faktiskt går att köpa öl i butik också, jag hittade åtminstone 2 olika butiker i Port el Kantaoui där det, visserligen i ett eget litet utrymme, gick att köpa Tunisisk öl och en del andra som Heineken och Löwenbräu. Samtliga sorter säljs i märkligt små 23 cl burkar eller 24 cl flaskor.


Som avslutning bör tilläggas att man gör bäst i att besöka Tunisien tidigare än första veckan i November, som vi gjorde. Vill man med större säkerhet ha riktigt varmt och en havstemperatur som är badbar så ska man nog besöka Sousse med omgivningar senast i början av Oktober. Nu fick vi kanske i snitt 4-5 timmars sol varje dag ändå men endast 2 dopp i havet….men ölen var lika kall och trevlig för det!

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte Celtia var hemsk. Men så drack jag den ju på en parkbänk i solna. Kanske lite skillnad att dricka den på plats i solen.

    SvaraRadera
  2. @Fajanen: Jag brukar säga att alla öl har sitt berättigande…med några få undantag. Celtia (liksom många andra öl man dricker på solsemestern) funkar förmodligen betydligt bättre i Tunisien än i Solna;-)

    SvaraRadera