2011 Års största händelse inom öl-bloggosfären!

Först får jag be om ursäkt för att det dröjde med att skriva ytterligare om denna nyhet. Jag skyller främst på SJ och sedan en julölsprovning på Café Sylvia. Hoppas nu att ni känner lika mycket för detta som jag.

Den 20-22 maj nästa år arrangeras den första internationella konferensen i Europa för öl-bloggare och öl-skribenter, "the European Beer Bloggers Conference". Konferensen kommer att äga rum i London och huvudarrangör är Zephyr Adventures, ett amerikanskt bolag med lång erfarenhet av denna typ av konferenser. 
Ansvarig på plats i London med den tjusiga titeln "Chief Beer Blogger", är den relativt kände ölbloggare Mark Dredge, som står bakom den populära ölbloggen "Pencil and Spoon".

Jag har fått en liten roll vid detta event och är "ansvarig för den skandinaviska delen av konferensen". Detta innebär att jag jobbar för att få med mig några av de bästa Svenska hantverksbyggerierna och kanske även någon importör som representerar Skandinavisk öl. Jag kommer också ansvara för något av eventen på plats och hoppas naturligtvis på något med skandinaviskt tema.

Detta är ett unikt och alldeles utmärkt tillfälle att knyta internationella kontakter och att visa upp sig "in real life". Programmet kommer att vara mycket digert med flera olika besök på bryggerier och pubar. En hel del olika ölprovningar kommer också att arrangeras. Hela programmet är ännu inte klart men det kommer att publiceras vartefter det klarnar, både på den officiella siten "Beer Blogger Conference", på "Pencil and Spoon" och här på "Allt om Öl".
Priset på 65 £ är väldigt lågt sett till vad man får för pengarna. Resa och hotell tillkommer men där kan vi kanske samordna en bokning och på så sätt hålla nere priset.
Huvudsponsorer för konferensen är inga mindre än MolsonCoors,  Fuller’s och Wells and Young’s. Övriga sponsorer kommer förhoppningsvis bestå av andra välrenommerade hantverksbryggerier från olika platser i Europa.
Jag är fullständigt övertygad om att detta kommer att bli ett minne för livet för de som deltar och hoppas verkligen att ni är många som vill följa med. Det är ett ypperligt tillfälle att visa övriga Europa att Sverige är ett öl-land att räkna med och att vi har otroligt många duktiga ölbloggare och ölskribenter. Ta tillfället i akt att vara med om att sätta den Svenska Ölbloggosfären på världskartan. Alla kommer dessutom att kunna påverka innehållet på konferensen vilket ni kan läsa om på "Pencil and Spoon". Boka er plats här.
Så nu vill jag gärna höra era tankar om detta. Synpunkter? Idéer. Låter det inte spännande? Tyck till!

5 kommentarer:

  1. Detta verkar vara för riktiga ölbloggare, så jag stannar hemma.

    SvaraRadera
  2. Eller, nej förresten. Jag sparar pengarna till ölluff i Tyskland.

    SvaraRadera
  3. @Bark: Avvakta gärna med det beslutet några dagar, jag kommer förhoppningsvis att kunna gå ut med lite intressanta detaljer kring konferensen då. Efter det hoppas jag kunna få med några fler bloggare från Sverige.

    SvaraRadera