Slottskällans gör en halv-Nelson

Aldrig förr har jag provat en Single Hop Lager, mig veterligen. I helgen fick jag förmånen att prova Slottskällans nya skapelse som, vad jag förstår, ska gå på export till Finland. Nelson är alltså en lager brygd med humlesorten Nelson Sauvin och det är en lager. Hittills har jag bara träffat på denna humle i olika ale-sammanhang. Här får vi en lager med en ganska påträngande beska men som på inget sätt är besvärande. Hussmaken från Slottskällan är som bortblåst, och då var jag dessutom med om en blindprovning i fredags där en ale från Slottskällans var med och deras hussmak var väldigt påtaglig (påminner lite om Jämtlands och Nils Oscar Kalasöl).
Här hittar vi dofter av gräs, gröna äpplen och äppelskal och en påtaglig blommighet med inslag av exotiska frukter. Doften ger också associationer av medicinskåp eller rengöringsmedel.
Smaken är explosionsartad med inslag av fläder, svarta vinbärsblad och passionsfrukt.
Efter kommer de rean pilsner-smakerna med stor tonvikt på maltigheten.
Beskan och efterbeskan känns som en "smeck" och en mycket lyckad svans på denna stora kropp, för att vara en lager. Vissa förnimmelser görs till St Eriks Sommarlager och även folkölsvarianter av Eskilstuna Ölkultur, Dugges och Sigtuna.
Bra jobbat Slottskällan! En frisk fläkt och väldigt olikt många av de andra smaktypiska upplevelserna från detta bryggeri. Varför lanserades inte denna i samband med Systembolagets "Single Hop-släpp"?
Betyg 7 av 10

5 kommentarer:

  1. Nelson har så vitt jag vet funnits i Finland sedan början av förra året. Drack ölet på Pikkulintu i Helsingfors i juli. En ok lager men inte så märkvärdig enligt mig.

    Gillar den klassiska etiketten, synd att de inte kör sina fina gamla på den svenska marknaden.

    SvaraRadera
  2. @Gyllenbock: Håller verkligen med dig angående etiketten, samtidigt som deras "vanliga" är ett "igenkännings-märke". Jag tyckte det var en helt ok "modern lager".

    SvaraRadera
  3. Den bryggdes för finland i december 2009 (tror jag) dvs den du drack där då var tröööööött.
    Denna är drygt 1 vecka gammal.

    /Jonas H

    SvaraRadera
  4. "..Aldrig förr har jag provat en Single Hop Lager.."

    Du har nog druckit en och annan tjeckisk pilsner med 100% Saaz i skulle jag tro (Budwar, Urquell m.fl.)

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Okejdå….och förmodligen betydligt fler Single Hop Ale's också. Det vare kanske mer namnet på företeelsen som jag tyckte klingade annorlunda - "Single Hop Lager" när det oftast brukar pratas om Single Hop i Ale-sammanhang.

    SvaraRadera