En pratstund med Matt Brophy - Bryggmästare på Flying Dog

Foto: Flying Dog
Mitt i all stress och allt som skulle hinnas med på första dagen av Stockholm Beer and Whisky Festival så lyckades jag få tag på Matt Brophy från Flying Dog vid Wicked WInes monter. Efter en kort men intressant pratstund kan jag bara konstatera att han är en man med rätt inställning till öl.
Matt startade sin karriär inom bryggarbranschen, som så många andra, genom att börja som hembryggare under studietiden.
1993 bryggde han sin första öl under tiden i high school och efter studierna fick han sin första anställning på ett mindre bryggeri i New Jersey och därefter jobbade han faktiskt på Great Divide i 5 år. 2003 började han sin nuvarande anställning på Flying Dog. Det som gör ölbryggning så intressant, enligt Matt, är blandningen av konst, vetenskap och jordbruk.
Vi pratade en hel del om hur hela öl-scenen utvecklats i USA de senaste 10-15 åren och var den är på väg. Enligt Matt så är det nog experimentlustan som är den största drivkraften till att den amerikanska öl-scenen utvecklats till vad den är idag. Som med så mycket annat i USA så finns det också en stark drivkraft i uttrycket "man kan om man vill" och inställningen att allt kan göras bättre.
På 25 år har den amerikanska bryggeribranschen gått från ca 100 bryggerier till närmare 2000. Alla brygger naturligtvis inte häpnadsväckande bra öl men de flesta av dessa är i alla fall hantverksmässigt tillverkade. På bara några år har hantverksbryggerierna gått från 2 % av marknadsandelarna (i tillverkningsvolym) till 5 %. I Sverige står hantverksbryggerierna för ca 1,5 - 2 % och inget pekar väl just nu på att vi inte skulle kunna få se samma utveckling i Sverige, dvs att marknadsandelarna växer till samma nivå som den i USA.
En anna sak som driver utvecklingen framåt i USA är nog att det till stor del påminner om matlagning, enligt Matt. Man kan skapa ett utgångsrecept med bra råvaror och rätt mängder för att sedan finjustera det i det oändliga. Detta skulle också kunna vara orsaken till att det t.ex kommer nya ölstilar, tror Matt.
Öl i kombination med mat är ju också ett fenomen som funnits betydligt längre i USA än i Sverige. I USA har man arrangerat "Beer Makers Dinners" i över 5 år och numera arrangeras det även flitigt s.k. "Beer and Wine Duells".
Under de närmaste åren tror Matt att hantverksbryggerierna kommer ta ytterligare marknadsandelar och han ser absolut ingen avmattning i intresset av kvalitetsöl i USA. En annan trend som verkar vara på frammarsch är förpackningstypen burk. I mångas ögon är en burk fortfarande något man förknippar med burkar från förr, dvs. något som ger en sämre smak på ölet. Tittar man på burkarna i USA idag så är de oftast mer påkostade rent design-mässigt än etiketterna på flaskölen. Det kvarstår nog en bit däremot, innan folk i allmänhet tycker att det ser okej ut att beställa in en burk öl på en finare restaurang. 
Vi hade förmodligen kunnat fortsätta vårt samtal i flera timmar men här tog min tid slut för att rusa vidare till nästa aktivitet.
Ett stort tack till Matt, som verkligen visade ett stort intresse för utvecklingen i Sverige också, och att Sverige är en viktig marknad med många kunniga konsumenter som förstår att uppskatta kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar