Årets Stockholm Beer and Whisky Festivalen är igång

Jag har kommit till en ny insikt vad gäller mitt deltagande på ölfestivaler - Det känns mer viktigt med de personliga mötena än hur många nya öl jag hinner prova. Jag vet inte om det är åldern eller antal år av provande som gjort att det blivit så, eller om det kanske är något annat, men så känns det.
Hade jag skrivit denna artikel för några år sedan så hade den mest handlat om alla nya öl jag hann prova. Det känns på något vis sekundärt nu!
Gårdagens första dag på20-års jubilerande Stockholm Beer and Whisky Festival var både en hektisk och otroligt givande dag i alla fall. I princip kan man säga att dagen bestod av följande "uppdrag":

  • Frottera sig med nya utställare och utvidga nätverket ytterligare
  • Vara med på Ölbloggarträff med 24 ölbloggare från 20 olika bloggar
  • Intervjuer
  • Välja (och provsmaka) ny "ölportfölj" till Café Sylvia/Filial
  • Sist, men inte minst, träffa alla utställare som man redan etablerat "kompisskap" med
Alla uppdrag genomfördes med betyg godkänt, om jag får säga det själv.
Årets upplaga erbjuder över 2000 olika öl från över 200 olika utställare, så det gäller att vara fokuserad på vad man tänkt få ut av sitt besök.
Som framgick av gårdagens live-bloggning så inleddes dagen med en press-brunch. Denna avslutades med provsmakning av den för dagen nya 175-års jubilerande Carnegie Porter och sedan lite god mat.
Jag passade då på att etablera en mängd nya, och viktiga, kontakter med Carlsberg. Utbytte lite tankar och idéer med deras bryggmästare Daniel Eriksson som alltså bryggt denna öl i samarbete med bryggmästare Garrett Oliver från Brooklyn Brewery.
Efter detta blev det besök och pratstunder med både nya och gamla utställare, bl.a annat hos Södra Maltfabriken, Wicked Wine, Brill & Co och Sigtuna Brygghus. Passade sedan på att prova den ofiltrerade versionen av Carnegie Porter 175 års vid Carlsbergs monter.

Strax innan träffen med ölbloggarna skulle börja hann jag klämma in ett kort snack med Jim Caruso (CEO på Flying Dog samt en intervju med Matt Brophy som är bryggmästare på Flying Dog. Denna intervju publiceras inom kort.

Prick klockan 15 startade, den av Johan Lenner (från ölbloggen Portersteken) planerade ölbloggarträffen.
Träffen inleddes med en kortare, men mycket intressant, provning som leddes av Jan-Erik "Janko" Svensson. Efter detta fick vi ett anförande av bryggmästare Václav Berka, från Pilsner Urquell som avslutades med en frågestund. Denna träff avslutades med en lång diskussion om startandet av en ölbloggarförening, en punkt som initierats av mig. Gruppen var otroligt engagerad och entusiastisk kring ämnet och jag kommer redovisa resultatet i ett eget inlägg.

Efter detta möte ägnades flera timmar åt att hitta en ny "ölportfölj" åt Café Sylvia där säkerligen 20 olika öl provades hos Mattias GraneWicked Wine.
De sista timmarna ägnades sedan åt fria aktiviteter där jag fortsatte vandra runt bland både nya och gamla bekanta. En stor skara av de närvarande ölbloggarna träffades igen för att utbyta lite tankar och idéer kring ölscenen i Sverige i allmänhet och ölbloggarnas utveckling i synnerhet. 

Kvällen avslutades hos Sigtuna Brygghus och bryggaren Mattias Hammenlind och den sista ölen jag drack blev årets upplaga av "Ace of Spades" som i år är en Imperial IPA på 15 % ABV, en riktig humlebomb med 15 olika humlesorter, om jag inte minns fel.

Som tur är, så kommer jag vara på festivalen både torsdag och fredag nästa vecka också, och då hoppas jag hinna med att prova lite mer nyheter bland utställarnas öl och att jag "orkar" föra lite seriösa anteckningar kring dessa också.

En lyckad dag med andra ord, och jag ser verkligen fram mot nästa vecka.

2 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis beror din nya inställning inte på åldern, för jag delar den :)

    SvaraRadera
  2. Ja även jag håller med. Kul för oss skåningar att träffa er också.
    En kul grej med det är att jag fick skäll för att jag inte var lik mig mot min bild.

    SvaraRadera