Nästan som en säsongsfinal!

Gårdagens Beer Makers Dinner, som jag arrangerade med Mattias Hammenlind från Sigtuna Brygghus, på Café Sylvia i Eskilstuna blev otroligt lyckad. Jag tror att jag kan tala för samtliga inblandade när jag påstår det. Visst, några av rätterna kan justeras en aning, men de kombinationer som var lyckade var så pass bra att man himlade med ögonen. Deltagarantalet var strax under 30 personer och alla verkade både nyfikna och förväntansfulla. Som entré serverades Sigtuna East River Lager, en lagom lätt öl som fick aptiten att retas. 


När alla väl satt till bords berättade Mattias inledningsvis lite om vad en Beer Makers Dinner är och även lite historik om Sigtuna Brygghus. Jag fortsatte att berätta om upplägget av detta koncept och även om hur jag tänkt rent allmänt när jag parat ihop maträtterna med ölen.
Sedan serverades den första matölen i form av en Sigtuna Sommarwit. Denna parades ihop med en förrätt bestående av Blåmusselsoppa med chili-sting. Sällan har en kombination känts så lyckad. Den relativt lätta, friska och kryddiga Witten parade sig perfekt med skaldjur och chili-hetta. Alla var otroligt eniga i att detta var en mycket lyckad kombination och även att Sommarwit var en mycket god öl. Efter varje sked soppa så förändrades doften i ölet, en märklig upplevelse.
Varmrätten bestod av Hjortytterfilé med jordärtskockstimbal och rödvinssås med timjan. Till denna rätt serverades två öl, dels Sigtuna South Pacific Pale Ale och dels Extra Sigtuna Bitter. Här hade vi alltså en öl med tydlig humlekaraktär och en med en tydligt maltkaraktär. Både torde upplevas som ganska beska. 
Resultatet blev lite förvånande att en Bitter var det bästa valet till kött av vilt. Ölet liksom rundade av smaken lite grann och gav en skön känsla. South Pacific Pale Ale var alldeles för besk och tog istället över hela anrättningen.
Som efterrättsöl hade jag valt Sigtuna Red Ale, en Wiener med lite amerikansk framtoning skulle jag vilja påstå. Till denna öl fick vi Passionsfrukts- och Limecheesecake. Här var tanken att den fruktiga framtoningen i ölet skulle gifta sig med fruktsmakerna i ölet. Dessvärre var efterrätten lite för kall och gräddig så tyvärr föll det inte så väl ut. Skulle jag göra om det igen så skulle jag valt en fruktsallad med passiosfrukt och mango med lite sabayonegrädde. Det får bli nästa gång.
Nu började vi närma oss den kombination som jag egentligen var mest nyfiken på - ost och julöl. Vi fick in en Manchegoost med Fikonkonfit och en gräddigt gränmögelost på pepparkaka. Till denna serverades en väldoftande Sigtuna Merry Christmas. Bägge osträtterna fungerade otroligt bra och blundade man så kunde man tro att det var julafton. Dels för att man blev harmonisk men också för att dofterna och smakerna gav förnimmelse av allt som hör julen till.
Efter varje kombination stämde först Mattias av med deltagarna för att få deras åsikter om kombinationen men naturligtvis även om deras åsikter om ölet. 
Jag berättade min syn på hur jag tyckte att det fallit ut och andra fyllde på med kommentarer. Under själva provningarna så märktes ett tydligt engagemang med frågor och spontana synpunkter.
Vi hade nu efter nästan 2,5 timme nått fram till finalen, en avec. En öl skulle serveras i konjakskupa i ensamt majestät och jag förmodar att en del av er kan räkna ut vilken öl det var - Ace of Spades, Sveriges starkaste öl av öltypen Russian Imperial Stout. Jag tror aldrig jag varit med om en bättre avrundning på en måltid än den vi hade igår! 
Denna öl var som droppar från himlen. Den hade verkligen precis allt det jag önskade att den skulle ha. Vid ett senare tillfälle ska jag skriva en utförlig recension av just denna öl men som sagt, jag tar det senare.
Summa, summarum kan man nog påstå att förrättskombinationen, ostkombinationen och avslutet var det allra mest lyckade. 


Vi avslutade med lite applåder till Mattias och då jag frågade om deltagarna tyckte om detta koncept så fick jag ett unisont JA. Näst intill alla ville att vi ska göra detta igen. Jag, är näst intill övertygad om att "Allt om Öl" och Mattias från Sigtuna Brygghus inte har gjort detta för sista gången, åtminstone inte i Eskilstuna. Till sist vill jag tacka alla deltagare för att ni var med och gjorde denna kväll till vad den blev, och något som vi missade igår - Ett stort tack till Café Sylvia, ägarna Pigge och Robert, men även till köket som gjorde ett förträffligt arbete med maten.
Eder mat- och öl-frälste
Pelle Stridh

3 kommentarer:

  1. Låter som en särskilt trevlig provning, särskilt delen med julöl och ost blev jag väldigt sugen på att prova hemma.

    På tal om provning, vi pratade ju lite löst om ölbloggarprovning på SBWF. Det känns som vi behöver ta tag i det nu om det ska bli av. Jag undersökte intresset lite här: http://portersteken.blogspot.com/2010/11/olbloggartrafff.html

    SvaraRadera
  2. @Johan: Jag lovar att du kommer bli salig över julöl och ost i kombination. Jag kommer framöver att ha en speciell julöl- och pepparkaks/ost-provning;-) Jag såg din förfrågan om intresse, ursäkta att jag inte hunnit svara. Självklart tycker jag det låter som en bra idé. Jag ska kolla upp din länk och se vad folk sagt så återkommer jag snarast.

    SvaraRadera
  3. Stort tack till Pelle & Mattias för en fantastisk väl genomförd kväll!
    Pigge, Robert & Sylviacrewet

    SvaraRadera