Reflektioner efter en öl-provning

Som jag tidigare skrivit om så skulle det genomföras ytterligare en ölprovning denna vecka. Mitt största huvudbry inför denna veckas provning var att jag skulle begränsas av att bara ha med 4 olika öl. Något annat som påverkade mig var att deltagarnas kunskaper och erfarenhet var väldigt spridd, allt från personer som "inte tycker om öl" till de som kan skilja på en amerikansk och en engelsk IPA.
De öl jag till slut bestämde mig för blev följande:

  • BrewDogs Lager 77
  • Paulaner Hefe Wiessbier
  • Sierra Nevada Torpedo Extra IPA
  • Fuller's London Porter
På så sätt hade jag följt gängse regler för en ölprovning ganska väl samt valt sorter som alla fanns tillgängliga på Systembolaget och ändå valt sorter som jag ansåg var bra representanter för sin ölstil.
Trots de spridda erfarenheterna så blev de 2 senare ölen vinnarna där Torpedo Extra IPA fick 8 av 9 i betyg och London Porter fick 7 av 9. Efter en ovetenskaplig undersökning visade det sig dessutom att de kvinnliga deltagarna var överrepresenterade bland de höga betygen på London Porter.
Slutsats: Utan att vara insatt i ölets underbara värld uppskattar gemene man en amerikansk IPA mer än en modern lager (för att inte tala om en "stor stark") och betydligt fler kvinnor uppskattar mörkare öl än vad de flesta män tror (det är inte första gången jag får höra detta…). En väldigt trevlig insikt tycker jag och definitivt trevliga tendenser för ölkulturen i Sverige.

1 kommentar:

  1. Väldigt intressant. I provningar som dessa så riskerar ju dock mindre smakrika öl som lager och speciellt veteöl att få betydligt lägre betyg än kraftfulla, aromstinna öl som Pale Ale och IPA.

    Kul att se att Torpedon fick så bra betyg. Den är en höjdar öl.

    SvaraRadera