Premiär för sällsynt öltyp!

På lördag eftermiddag är det premiär för Eskilstuna Ölkulturs nyaste skapelse - Anders Dubbel IPA.
Dubbel IPA är ju en öltyp som svenska hantverksbryggerier inte producerat så ofta hittills, vilket gör det hela ännu mer spännande.
Ölet lär ska vara på 8,6 % ABV och mycket välhumlat med humlesorterna Pacific Gem, Columbus, Citra och Chinook både i koket och torrhumlingen. Förutom Pilsnermalt har man också tillsatt lite vetemalt vilket kan ge en lite annorlunda upplevelse.


Jag kommer definitivt att inleda min lördag på Eskilstuna Ölkultur, strax efter kl.16.00. Ska  ni med?

6 kommentarer:

  1. ah, det var den här som dyker upp i beställningssortimentet (gissar på endast i samma län som eskilstuna?) typ i februari eller nåt?

    sjukt tråkigt namn bara. KOM IGEN lite fantasi?!

    SvaraRadera
  2. @Dempa: Rätt observerat! Det är den ölen, och JA, jag antar att den bara kommer att finnas i våra 3 Systembolag här i Eskilstuna. Håller med i namnsättningen….men det är en grej de kör på Eskilstuna Ölkultur tydligen….Bara ölen är god så;-)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar namnet men etiketten är galet ful.

    SvaraRadera
  4. Detta ölet ska tydligen ha en "oerhört intensiv" humlekaraktär och "ingen humlefantast lär bli besviken", enligt EÖK:s websajt.
    Hoppas man tog i så man sket ner sig även när man gjorde receptet ;-)
    Fö vet jag att Anders är en hedersknyffel, träffade honom på SMÖF förrförra året.

    SvaraRadera
  5. @RickGordon: Jag känner Anders själv och kan verkligen hålla med dig i att han är en hedersknyffel! och jag hoppas verkligen att Anders tog i när han gjorde receptet. Utförlig recension kommer efter lördagens premiärprovning;-)

    SvaraRadera
  6. Kul att det bryggs ytterligare en dubbel-IPA i Sverige! Dessutom som det verkar i Västkuststil för en gångs skull; svenska bryggare verkar rätt förtjusta i att ha ordentligt med karamellmalt i sina dylika brygder.

    Tycker dessutm det är rätt befriande med ett icke-fyndigt och icke-kaxigt ölnamn.

    SvaraRadera