Brutal Brewing

För några dagar sedan meddelade Spendrups att de startar ytterligare ett bryggeri vid namn Brutal Brewing, som man kan läsa om här. Min första spontana fundering är om detta på något sätt kommer att påverka utvecklingen vid Gotlands Bryggeri som redan är Spendrups experiment-bryggeri, och därför tog jag kontakt med Fredrik Spendrup för att höra vad hans uppfattning är om detta.
Fredrik säger att målsättningen för Gotlands Bryggeri är att utveckla det svenska ölhantverket och att driva det som ett hantverksbryggeri. Brutal Brewing däremot, är definitivt inget mikrobryggeri men kommer likväl att arbeta utan begränsningar avseende koncept och typer av brygder där allt från "vänligt prissatta öl" till lite mer nischade öl kommer att produceras. Gotlands Bryggeri kommer förmodligen aldrig lansera en produkt som liknar "Cheap Thrills" och de har helt separata produktutvecklings-team med olika målsättningar.
Den första ölen från Brutal Brewing blir "Cheap Thrills" som släpps den 1:a april med artikelnummer 1402-12 och är en ljus lager bryggd på humlesorten Tettnanger.
Hur det hela kommer att utvecklas får framtiden visa.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är så surt med anheuser-busch stilen att skapa något som ser ut som micro men levererar skräpöl. Sluta. Snälla.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är surt med folk som inte ger nya initiativ en chans. Jag tror man gör lite fel att jämföra ett av världens största bryggerier med en liten aktör från kalla svedala. Men deras första var jävligt blek måste jag säga.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker iaf att det är bra.

    Och sko jmed nischade pilsner, älskar Pistonhead överhuvudtaget, passar skit bra i cadillacen nu på sommaren :)

    Cheap Thrills är bra öl, vi kan behöva lite nya sorter och lite exprimenterande på vårat annars så tråkiga systembolag.

    //Piwa

    SvaraRadera