Humidor Series Cedar Aged IPA - Viss cigarrkänsla!

Lagrade öl blir allt populärare och på Cigar City Brewing har man en hel serie där olika öl lagras i cederträ, denna serie kallas för Humidor Series. Förra veckan provade jag deras IPA i denna serie som ibland även kallas för "Jai Alai Cedar aged IPA". Jag hade inga egentliga förväntningar förutom att jag läst att den skulle ha vissa fat-toner, men i betydligt mindre utsträckning än i de vanliga ekfats-lagrade varianterna.
Upphälld i glaset har den enorm, krämig skumkrona och en kopparfärgad nyans med dragning åt mörk bärnsten.
När man doftar i glaset så slås man av den lite lätt syrliga doften med svaga toner av jäst och en något vinös känsla. Efter ett tag känner man även inslag av päron och rabarber i de fruktiga tonerna.
Smaken är även den lite syrligt fruktig och vissa associationer till päronsplitt känns. Efter några klunkar så känner man tydliga inslag av "cigarrlåda", kanske efter att vissa dofter hittat upp bakvägen genom svalgen…och ger en lätt känsla av kryddor! Tycker mig också känna svaga toner av något som påminner om vanilj.
Efterbeskan är påtaglig och hänger kvar länge. Eftersmaken lämnar ett torrt intryck och inslagen av cederträ dröjer också kvar. Kroppen är helt okej med en lagom kolsyra.
Får känslan av att denna är bryggd på någon typ av belgisk jäst med dessa syrliga och lätt vinösa inslag? Jag kan inte påstå att jag längtar efter nästa glas av denna men får ändå rekommendera den för er som inte provat, för det är ändå en lite annorlunda upplevelse. Vissa kommer förmodligen höja den till skyarna.
Betyg 7 av 10

3 kommentarer:

  1. Jag fick denna via ett byte för några månader sedan och tycket att den var god men att den samtidigt blev för "het" då det peppriga från cedern tog över mot slutet. Tror dock inte att det varit någon belgisk jäst med i bilden Jag drack originalversionen av Jai Alai IPA flertalet ggr i New York senast och upplevde den som en mycket bra amerikansk IPA. Cedern har dock fungerat mycket bra med deras mörka varianter som jag provat. Ett helt gudomligt exempel är Cigar City 110K+OT Batch #2 I.R.I.S, den var vansinnigt bra.

    SvaraRadera
  2. @Weine: Men tyckte du att den var syrlig och lite vinös? Håller annars med dig om att just ceder-inslagen var trevliga!

    SvaraRadera
  3. Belgisk jäst ger väl inte syrliga och vinösa toner, utan främst estrar (fruktighet) och fenoler (kryddighet). Däremot kan fatlagring alltid ge en vis syrlighet p.g.a. andra mikroorganismer som frodas i träet.

    Låter annars som något som skulle vara intressant att prova; jag är rätt less på ekfatslagrade öl, men det här verkar vara lite annorlunda.

    SvaraRadera