Hop on Hop off - Linköping Beer Expo

I lördags var jag i Linköping, naturligtvis endast för att besöka Beer Expo. Det hela blev lite av en "Hop on Hop off"-upplevelse i dubbel bemärkelse. Dels för att jag p.g.a. tidsbrist fick göra ett relativt kortlivat men intensivt besök där jag mer eller mindre hoppade in i bilen i Eskilstuna och hoppade ur densamma i Linköping och sedan samma visa hem efter ca 3 timmar. Jag och min kära sambo lottade om vem som skulle köra vilken resa, dit eller hem, och jag fick vinstlotten att inte köra hem (tror ni verkligen på det?).
Den andra anledningen till påståendet "Hop on Hop off" syftar på de öl jag provade under de tre timmarna, och deras humlekaraktärer:
  • Sigtunas Stockholm Syndrome - Hop On
  • Gamla Slottskällans Kloster 2001 - Hop Off
  • Nynäshamns Dragets Kanal - Hop On
  • Nynäshamns Bötet - Hop Off
…och så rullade det på under besöket, visserligen med tonvikten på "Hop off" då jag faktiskt drack ovanligt få India Pale Ale, Amerikanska Pale Ale och Dubbel IPA.

Jag hann med att byta några kvicka ord med mässgeneralen Richard och han såg relativt lugn ut. Han berättade att antalet förköp var något mindre än beräknat, förutom till lördagskvällen då hela 800 biljetter var sålda. Lördagseftermiddagen var ganska lugn på Cupolen, där mässan arrangerades, så det fanns gott om utrymme för samtal med bryggare och importörer, men även rent bildligt. Man behövde inte "armbåga" sig fram.
Som jag antydde i förra artikeln så hann jag med att prova både underbara årgångsöl och lite nyheter från våra svenska bryggerier.
Eftermiddagen inleddes självklart med en öl från Eskilstuna Ölkultur. En Stenkvista Stout, upphälld av den numera Eskilstuna Ölkultur-anställda Lucas. Den var som en svagare och tunnare version av deras Imperial Stout skulle jag påstå. God och stilriktig.
Jag tror att en av de mest minnesvärda ölen denna eftermiddag faktiskt var Sigtunas "Der Kellermeister Weissbier" vilken fick mig att längta ännu mer till sommaren med dess fräschör och krispighet. Den fick mig att minnas min favorit-weissbier från forna tider - "Söldenauer" och namnet på en 80-tals öl från Wårby som hette "Kellermeister Alt". Att Sigtunas andra nyhet var en rauchbier, som även den var väldigt god och precis lagom rökig, fick mig att konstatera att de tyska öl-vindarna fortsätter att inspirera bryggeriet.
Kul att äntligen få prova en öl från Ängö Kvartersbryggeri och att några andra nya aktörer fanns på plats, såsom Brekeriet och Roel Brewery.
En annan öl som jag blev mäkta förvånad över var Gamla Slottkällans "Kloster" av årgång 2001. Visste jag inte vad det var skulle jag satt pengar på att det var en mycket vällagrad Barley Wine. Hos Slottskällan slank det även ner smakprover av Svart och London Fog
Hos Nynäshamns pojkar pratades det en hel del om deras Bötet Barley Wine och Dragets Kanal Dubbel IPA (och deras tjusiga träbackar). Jag provade Bötet Barley Wine av årgång 2008 och 2009 och konstaterade att bägge var mycket goda vilket kändes bra eftersom jag själv har några av dessa hemma. Jag åkte dessutom hem med 2 inhandlade träbackar som kommer till användning i ölkällaren. Hos Nils Oscar fick jag vara med om en mycket säregen version av deras Rökporter, årgång 2008 om jag minns rätt. Denna hade lagrats på bourbon-fat och måste onekligen ha attackerats av "lactobacillus" för en syrligare öl får man leta efter, som en "rökig lambic" nästan.
Hos herrarna på Skebo Bruksbryggeri provades deras "Spring Surprise", en maltbomb med fem olika maltsorter och bra humlebeska. Över denna öl pratade vi om Skebos "upptagningsområde" och vilka Roslagens sommargäster egentligen är och vad de då köper för öl.
Det var väl ungefär vid denna tidpunkt som det var dags att avsluta, med en "Hop on" in i bilen, för hemfärd till Eskilstuna.
På det hela taget en trevlig lördag i gott öl-sällskap och med trevligt umgänge. Precis som det ska vara på en öl-mässa. Vi ses väl nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar