S:t Eriks Pale Ale - som Ajax Citron


Jag hör nog till den skara människor som anser att Jessica Heidrich gör bra öl i sin S:t Eriks-serie, resultatet blir oftast ett trevligt öl som når ut till en stor massa. Inte alltför avvikande men ändå tillräckligt spännande.
S:t Eriks Pale Ale är en ljust bärnstensfärgad pale ale. Skummet blir högt men har en ganska ”flyktig” konsistens.
Doften innehåller, om jag överdriver lite, nästan bara en sak – Ajax Citron. Den ger verkligen associationer till någon typ av rengöringsmedel som innehåller citrusdoft. Påminner även om tvåldoften på offentliga toaletter. I bakgrunden kan man svagt ana inslag av gräs eller snittblommor. Nu kan man inledningsvis tro att jag sågar denna öl redan i doften men det handlar mestadels om att humlesorten i denna öl ger så intensiva dofter av just citron – humlesorten Citra. En humlesort som blivit väldigt populär den senaste tiden. Några påstår att den skulle motsvara vinets druva Sauvignon Blanc, något som jag själv inte håller med om utan brukar då mer tänka på humlesorten Nelson Sauvin i det sammanhanget.
Smaken i denna öl är det som mest håller upp karaktären tycker jag. Den ger dig en ganska spännande fortsättning med starka inslag av fläder och rabarber. Även inslag av söt apelsin eller associationer till "Apelsin-ris" kan kännas. Smaken upplevs totalt sett som blommig och fruktig med en viss maltighet i form av bröd i bakgrunden.
Här har vi nog en öl, som med mina doftassociationer, har en tvivelaktig inledning, en mycket smakfull kropp men tyvärr en obalanserat hög beska som avslutning.
Hade bara beskan varit lite mer balanserad skulle den absolut fått ett högre betyg.
Betyg 6 av 10

2 kommentarer:

  1. Mitt namn är Alexandra Alm. Jag har under en tid läst er blogg, och jag tycker det är rätt många av era inlägg är väldigt intressanta! Jag har ett förslag till er angående linkbuilding, vänligen kontakta mig på alexandra@pissup.se då jag inte kan finna någon email address till er.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete, vänligen hör av dig via mail om intresset finns.
    Med Vänliga Hälsningar,
    lisette.andersson@goviral.com

    SvaraRadera