Allt om Öl Festivalen 2011 - Öl-rapporten

Jag förmodar att det testades många olika öl av de flesta som var på "Allt om Öl Festivalen" i helgen. Det fanns som sagt lite drygt 90 olika sorter att prova och med tanke på hur många av dessa som fick röster av besökarna så var det många besökare som nog hittade en ny favorit.
Själv tyckte jag inte att jag hann prova så mycket eftersom jag höll en del events och samtidigt skulle försöka hålla koll på att alla hade det bra.
När jag sen började göra en sammanställning över alla öl jag provade på eventen och hos utställarna så visade det sig att listan över provade öl blev ganska diger. Jag har, av förståeliga skäl, inte fört anteckningar över det som jag provade förutom då festivaljuryn utförde sin blindprovning.
Här kommer en sammanställning över dessa öl jag och med mitt betyg inom parentes. De med fet stil är de 10 nominerade ölen som vi blindprovade (med endast mina betyg).

  • 5 A.M Saint (9/10)
  • Abstrakt 06 (9/10
  • Anders Dubbel IPA (10/10)
  • Annas Red Ale (9/10)
  • Bedarö Bitter (7/10)
  • Bötet Barley Wine 2009 (9/10)
  • Flying Dog Gonzo Imperial Porter (8/10) 
  • Fristadens Stolta Imperial Stout (9/10)
  • Hällby Hefe (6/10)
  • Labyrinth Black Ale (9/10) 
  • Landsort Lager (7/10)
  • Landsort Lager (ofiltrerad) (8/10)
  • Mohawk VS Amarillo (8/10)
  • Mohawk XTRA IPA (8/10)
  • Mälarbaden Sommarale (6/10)
  • Nils Oscar Barley Wine (8/10)
  • Nils Oscar Imperial Stout (8/10)
  • Nils Oscar Kalasöl (6/10)
  • Nils Oscar Rökporter (7/10)
  • Pickla Pils (7/10)
  • S:t Erik Wit (7/10)
  • S:t Eriks 80/- (7/10)
  • Sierra Nevada 30th Black Barley (8/10)
  • Sierra Nevada Hoptimum (8/10)
  • Sierra Nevada Pale Ale (7/10)
  • Sigtuna East River Lager (7/10)
  • Sigtuna Märzen (7/10)
  • Sigtuna Stockholm Syndrome (7/10)
  • Sigtuna South Pacific (8/10)
  • Sigtuna Summer IPA (7/10)
  • Skogstorps IPA (6/10)
  • Skogsängen Saison (8/10)
  • Sotholmen EXTRA Stout (8/10) 
  • Sotholmen Stout (7/10) 
  • Southern Tier Pale Ale (7/10)
  • Stenstrand SommarAle (8/10)
  • Sundbyholms Single Hop Ale (7/10)
Av alla dessa öl så blev det alltså en 10-poängare och 6 stycken 9-poängare. Det tycker jag säger en del om kvalitén på ölen som fanns till buds, eller åtminstone enligt mitt tycke och smak.Jag har säkerligen missat någon öl, men bortsett från det så blev det alltså hela 36 olika öl jag provade under festivalen. 

Men det är väl som när man har gäster hemma på middag - Har man själv lagat mat hela dagen så tänker man inte så mycket på vad man äter som när man får gå bort på middag hos någon annan.

3 kommentarer:

  1. Åter igen Pelle, mycket bra jobb!!

    SvaraRadera
  2. Tack Protopic! Vem du nu är ;-)

    SvaraRadera
  3. FestivalBesökaren22 juni 2011 kl. 17:45

    Tack för denna festival, den var underbar.
    Toppen/kalas/perfekt osv....
    Bra öl, bra mat,folk,personal,vakter osv...
    Ser fram emot en fet öl festival på strömsholmen mmen det kanske är och ta i innan man riktigt vet hur mycket folk som egentligen är intresserade....
    En annan rolig grej skulle ju vara att spärra av gatan runt "ölkultur" och bjuda in bryggarpolarna till det området och arrangera festival där....

    Hur som iaf Tack!

    SvaraRadera