En perfekt midsommarsill

Är ni som jag? att ni gärna vill prova en ny sillsort på bordet vid midsommar? och helst hemmagjord!
Jag provade fram ett nytt sillrecept i påskas för jag ville ha en fräsch vårsill på påskbordet. När vi väl åt av den insåg jag att den nog skulle passa ännu bättre till midsommar, så här kommer receptet.
Lag:

Midsommarsill
(ignorera påskölen i bakgrunden)

  • 1 1/2 msk ättikssprit (12%)
  • 1 1/4 dl socker
  • 1 1/2 dl vatten
  • 1 lagerblad
Sillblandning:
  • 1 burk inläggningssill (420 g)
  • 1 lime
  • 1/2 - 1 tsk sambal
  • 1/2 röd chili
Koka ingredienserna till lagen tills sockret smält. Låt svalna.

Skiva sillen i mindre bitar och lägg i en glasburk.
Riv skalet från limen och strö över sillen. Pressa i saften från limen. Skär halvorna i mindre klyftor och lägg dessa över sillen.
Häll i lagen.
Skiva chilin i tunna skivor och ta bort kärnorna.
Tillsätt sambal och den skivade chilin och blanda försiktigt.
Låt stå i kylen i ett dygn före servering.
Sillen får en underbar limedoft och har en bra hetta i smaken.
Förutom välsaltat färskpotatis, kokt i dill, passar det utmärkt med välhumlad IPA av amerikanskt snitt eller annan öl i samma doft- och smakregion till denna sill.
Öl-tips: Sigtuna Summer IPA, S:t Eriks Sommar Ale, Oppigårds Pale Summer Ale, Bälgviken Pale Ale
(senare i sommar, fr.o.m. den 1:a juli, får ni dessutom prova denna sill med med Mälarbadens Sommarale eller Stenstrand SommarAle)
Om ni har snaps på bordet rekommenderar jag er att hitta några lämpliga och smakrika öl i folköls-klassen så att ni bibehåller skärpan i knoppen.
Smaklig spis!

8 kommentarer:

  1. Låter riktigt bra det där...blir till att hem och snickra ihop! Kommer M-badens sommar Ale på systemet 1/7 alltså?
    Den var en klar favorit på festivalen!

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Mälarbadens Sommarale släpps på de 3 Systembolagen i Eskilstuna 1:a juli är det sagt från Eskilstuna Ölkultur.

    SvaraRadera
  3. Det där lät riktigt smarrigt, blir inget till midsommar, men kanske längre fram.

    SvaraRadera
  4. Trevligt! På mitt midsommarbord står det Portersill och en Veteölssill med apelsin, ingefära och chilli! Det duger nog så gott ;)

    SvaraRadera
  5. @Andreaslagarmat: Jag förmodar att du gjort sillarna själv? Hur mycket öl har du i dessa recept? Låter spännande!!

    SvaraRadera
  6. Pelle;
    Portersillen är en gammal svensk klassiker som förvisso kanske hör bättre till julbordet, men jag gillar den så jäkla mycket att jag brukar köra den iaf.

    Veteölssillen torde vara mitt eget påfund iaf. Det är egentligen väldigt enkelt, när du gör din 123-lag så byter du bara ut vattnet mot öl. I det här fallet brukar jag använda en belgisk wit, men det blir lika bra med en tysk hefe. Koka lagen och ha i chillin, apelsinen och ingefäran efter uppkok och låt de dra medan lagen svalnar. Varva sillen med lite snygga morotsslantar, gul lök och lite mer apelsinzest och låt stå i 3-4 dagar.

    Pang bom, så kan man få lite schysst öl på både tallrik och i glas ;)

    SvaraRadera
  7. @Andreas: Verkligen intressant recept. Detta ska provas nästa gång det ska göras sill! Kanske kan man hitta på några varianter också….
    Wit-sill, Abbey-Sill eller Pils-sill kanske ;-)

    SvaraRadera
  8. Pelle;
    Tack! Det finns egentligen inga gränser för vad man kan ställa till med i köket. Morsan sa alltid "Lek inte med maten" när jag var en parvel. Tji fick hon, det är precis det jag gör nu, och det har blivit en del fräcka grejen genom åren :D

    SvaraRadera