Limfjords Porter - en överraskningarnas öl

I slutet av sommaren gjorde vi en liten tripp till Danmark med bl.a. ett besök i Helsingör. Som så många andra handlade jag på mig en hel del öl där och i en av butikerna åkte en helt anspråkslös flaska porter med i inköpet, mest för att jag inte ville gå ut tomhänt . Lite av ett panikköp faktiskt. Jag minns också att jag köpte just denna porter i en liten mataffär på en semester i Danmark för redan 10 år sedan.
Denna "läskeflaska" med porter som jag fick med mig råkade sedan vara en av de nya danska öl som var med på det "stora höstsläppet" på Systembolaget för några veckor sedan.
Limfjords Porter, som dessutom har det högst besynnerliga tillägget "Double Brown Stout" på etiketten har en alkoholhalt på hela 7,9 % ABV vilket kan förklara tillägget "Double".
När jag såväl öppnade denna flaska hade jag mer eller mindre förväntat mig en högst medelmåttig porter. Ölet är bryggt av det danska bryggeriet Thisted Bryghus och kom till 1989 efter 7 års experimenterande med de rätta ingredienserna. Bland dessa ingredienser är det värt att nämna rökmalt och engelsk lakrits.
Upphällt i glaset har denna öl en mycket mörkbrun, nästan svart, färg med svaga rubininslag. Skummet är nougatfärgat och dör ut ganska fort.
Doften är lite päronestrig med tydliga inslag av tjära och kaffe.
Smaken är inledningsvis rik på salmiak och rökt torv som sedan övergår i stora inslag av inlagda körsbär.
Eftersmaken är något vinös och beskan är skönt balanserad. Både smakerna och beskan hänger kvar länge.
Jag måste säga att jag blev mäkta imponerad av denna porter - den är otroligt långt ifrån vinterns favoritporter Fullers London Porter, men ändå fullt lika överraskande och prisvärd.


Passar till porterstek, lammgryta och framför allt - vaniljglass.
Betyg 9 av 10


Limfjords Porter på Systembolaget
Limfjords Porter på Beeradvocate
Limfjords Porter på Ratebeer

1 kommentar:

  1. Satans så bra den är, för det priset får man väldigt mycket. Klockren!

    SvaraRadera