Sigtuna Dunkel Lager - en något dunkel historia

Nyligen fick vi stifta bekantskap med två nya öl från Sigtuna Brygghus, och det är vi ju inte så bortskämda med - speciellt inte vi som bor  utanför upptagningsområdet för Sigtunas öl.


Jag vill börja med att ge beröm för Sigtunas "branding" av sina produkter. Jag gillar verkligen deras etiketter. (vilket också verkar uppskattas av flera andra då de nominerats för "Svenska Designpriset 2011" för några av sina etiketter.
Jag förstår däremot inte varför de gav ut denna dunkel på liten flaska och portern på stor.


Sigtuna Dunkel är en mörk lager där färgen är näst intill kolsvart med ett smutsvitt skum.
Doften har stora inslag av rostat bröd och charkuterier, svaga inslag av rökighet kanske.
Smakerna består främst av maltiga sådana som t.ex. välrostat rågbröd och karamell. I bakgrunden finns svaga toner av farinsocker. Spår av choklad kan kännas efterhand.
Beskan känns väl avvägd och kolsyran ger en en perfekt munkänsla. 
Totalt sett en något dunkel öl som inte sticker ut vare sig avseende humle eller malt. Doften kanske lovar lite mer än vad smakerna sedan ger. Jag hade kanske förväntat mig lite bredare doft- och smakspektra.
Ett trevligt komplement i Sigtunas utbud och en öl som passar till den stundande årstiden men kanske är den lite väl tunna för att vara den perfekta partnern till höstgrytorna. 


Passar till vitt kött utan alltför många kryddiga inslag - typ Stek eller Kalkon
Betyg 7 av 10


Sigtuna Dunkel Lager på Systembolaget
Sigtuna Dunkel Lager på Beeradvocate
Sigtuna Dunkel Lager på Ratebeer

4 kommentarer:

  1. "Jag förstår däremot inte varför de gav ut denna dunkel på liten flaska och portern på stor."

    Det är väl Systembolaget som bestämmer det. :)

    SvaraRadera
  2. Är det? Det har jag helt missat i så fall:-)

    SvaraRadera
  3. Fast jag tycker å andra sidan vi har fått rejält med öl från Sigtuna Brygghus, särskilt om man räknar med ölen från Mohawk och S:t Eriks som bryggs där nuförtiden. Men om vi ska se till deras egna öl i år hade vi ju ett par säsongsöl både under julen och påsken, sen kom ju Summer IPA, Harvest Ale, Höstporter, Black October och Dunkel Lager.

    Skulle tvärtom vilja se fler nyheter från de andra mikrobryggerierna även om det alltid är trevligt med öl från Sigtuna Brygghus!

    SvaraRadera
  4. Kan ha fel iofs. Det kanske inte alltid de specificerar vilken volym det ska vara på flaskan/burken, men fick för mig det hursomhelst :)

    SvaraRadera