S:t Eriks Rauköl - inge haimbryggt dricke inte

En stilenlig rauchbier (rököl) får sin rökta smak genom att malten torkas över eld där röken från främst al och bok ger den rökta karaktären. S:t Eriks Rauköl en svensk tolkning av öltypen Rauchbier där gotländsk malt har torkats över öppen eld och tagit smak av röken från gotländsk björkved.
Processen tar 4 dagar och kan endast utföras under ett par månader på våren och hösten.
Denna unika rauchbier har en alkoholhalt på 5,9 % ABV.
I glaset får detta öl en djup kopparfärg med ett vitt, snabb döende, skum som lämnar många kvarhängande draperingar.
Ölet har en mycket maltig och rökig doft med stora inslag av rökt torv och tjära. I bakgrunden kan man hitta något som påminner om doften av surdeg. Efter ett tag fick jag en "flashback" till tidigt 80-tal då jag semestrade i Ljugarn på Gotland och besökte fiskestugorna för att köpa nyrökt flundra.
Smaken ligger mycket i linje med dofterna med inslag av rostat rågbröd, "isle-rök" och karamell.
I eftersmaken infinner sig stora portioner knäckemacka.
Det här är definitivt en öl som borde falla whisky-älskaren i smaken men kan även uppskattas av de som gillar mörkare öl. Rökigheten är ändå så pass påtaglig att kombinering med mat kan vara lite svårt.
Väldigt trevlig "kvälls-sippare" att mysa med nu när kvällarna börjar bli lite längre.
Betyg 8 av 10
Passar till: Rökt ost eller rökta räkor. En grillad köttbit som marinerats ordentligt med Hickory-marinad.
S:t Eriks Rauköl på Ratebeer
S:t Eriks Rauköl på Systembolaget

5 kommentarer:

  1. Provar den själv just nu, gott rökig - precis vad jag var ute efter! Av ngn anledning var jag mer (spontant) nyfiken på Sigtunas, Mohawk och St. Eriks i detta släpp.

    SvaraRadera
  2. @Anton: AV de tre du räknar upp var det faktiskt Raukölen som stack ut mest…och får högst betyg.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade rye lagern, men St. Eriks hade något extra. Har varit väldigt nyfiken på gotlänsk rökmalt, så det glädjer mig att jag äntligen kan få prova den. Sigtunas har jag inte provat än..

    SvaraRadera
  4. Själv tycker jag den var lite klen , men jag jämför ofta såna här rackare med Anders Göransons Rököl som i mitt tycke är den bästa svenska i genren !

    SvaraRadera
  5. Själv provade jag Ölvisholts variant någon dag senare och den var verkligen klen.
    Har ni chansen så borde ni prova Röksta Rökbock från Eskilstuna Ölkultur. Den går inte heller av för hackor.

    SvaraRadera