Bryggardofter i Hökarängen


En sensommardag tidigt i september befann jag mig i delar av Stockholm där jag aldrig trodde att jag skulle promenera, speciellt inte i sökandet efter ett bryggeri.
Jag strosade i Hökarängen och bryggeriet jag letade efter var PangPang Brewery, ett av de nyaste tillskotten på den Svenska bryggerihimlen. Jag försökte memorera vägbeskrivningen jag fått per telefon och letade efter ett nedlagt bageri. Efter några minuters irrande ringde jag till slut upp bryggaren, tillika ägaren, Fredrik Tunedal.
En blond, leende "yngling" kommer strax gående på gården där jag
befann mig. Vi tar i hand och går in i lokalen där bryggeriet huserar.
Doften från ölbrygd når omedelbart min näsa och i lokalen syns alla de rätta attributen - lagringstankar, ölflaskor, slangar och kopplingar, ett litet och nästan antikt bryggverk och ett pingisbord…
Väl inne mitt i lokalen inser jag att om jag böjer mig lite och höger så kan jag faktiskt överblicka hela bryggeriet från där jag står…det är ett litet bryggeri med andra ord. Fredrik berättar engagerat om sin utrustning och de pågående batcharna av öl. Efter en kort förevisning av anläggningen och vad som är på gång slår vi oss ner i soffan.
Fredrik öppnar en flaska "Puttin' in Hours" från den senaste batchen med en champagne-sabel som kapsylöppnare. Jag börjar sniffa och provsmaka medan jag samtidigt försöker ställa lite frågor till Fredrik.
Bryggare Fredrik är en ung man i 26-års ålder och förklarar varför han startade bryggeriet.
- Efter 6 års jobb i restaurang branschen hade jag ledsnat på att servera dålig öl till ointresserade gäster.
Han berättar att han började brygga öl hemma i köket för några år sedan och en del vänner tyckte han skulle försöka sig på att göra det kommersiellt. Mot denna bakgrund startade han så bryggeriet i år.
Fredrik har en några andra drivkrafter än att att bara kränga god öl till de som vill ha. Han ser t.ex. att etiketterna har ett liv i sig - "som ett cylindriskt galleri", uttrycker han det. Han är alltså väldigt mån om att etiketten i sig ska vara något som väcker tankar och funderingar. Bryggeriet har än så länge bara bryggt en öl - Puttin' in Hours -  och den säljer man till olika pubar och restauranger i Stockholm
"Puttin' in Hours" är en pale ale av typiskt amerikanskt snitt med fyra olika, svenska, maltsorter. Humlekaraktären är tydligt fruktig med inslag av apelsin och svartvinbärsblad. Svag dragning åt den klassiska doften "kattpiss". Denna senaste batchen jämfördes mot den första och vi kunde konstatera att den senaste hade inslag av svavel i doften vilken kunde förklaras av att den var alldeles för ung. Den första batchen däremot hade svaga inslag av gröna äpplen.
På det hela en trevlig öl som jag publicerar i en egen recension i anslutning till denna artikel.
Vid tidpunkten för intervjun hade bryggeriet nyligen sålt så pass mycket öl att det klarade av ett noll-resultat. PangPang Brewery har dessutom i dagarna förstärkts med ytterligare en medarbetare så man får anta att försäljningen gått åt rätt håll. Kolla gärna in deras hemsida eller besök deras sida på Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar