Korta notiser från ölvärlden

Några korta notiser uppsnappat på öl-scenen.


  • I Danmark finns det idag ca 120 hantverksbryggerier som står för ungefär 4 % av marknaden. Sydsvenskan har besökt Midtfyns Bryghus och skriver en intressant artikel om utvecklingen i Danmark.
  • Antal "pumpa-öl" (Pumpkin Ale) exploderar i USA. Här är en intressant artikel om detta fenomen. Halloween är ju numera en stor högtid i Sverige. Varför har inget svenskt bryggeri hakat på den trenden? Kanske för när julöls-bryggningen? På öltypen "Pumpkin Ale" på BeerAdvocate finns inte mindre än 313 olika upptagna.
  • En ny iPhone app för ölintresserade har dykt upp i iTunes. Appen, som heter BeerScan, är svenskutvecklad och har en del bra funktioner. Idag är sista dagen den är gratis dessutom.

9 kommentarer:

  1. Därför att pumpa-öl smakar otäckt för alla som inte är uppväxta med pumpa-kanel-soppa.

    SvaraRadera
  2. …313 olika öl av den typen borde tyda på att någon vill ha det...

    SvaraRadera
  3. Ser att du inte har untappd heller med bland dina apps. Den är vi ngr som kör i sverige

    Fö håller jag med Bark och tillägger ordet "Mycket" före otäckt

    /Jonas H

    SvaraRadera
  4. @pelle - hur måsta smaklösa ljusa lager finns det då ??

    Vem vill ha det ?

    SvaraRadera
  5. Jag har inget emot pumpaöl.. Har väl inte druckit några mängder, men de jag har testat har varit bra!

    Ställer samma fråga kring pumpaölen här som Pelle gör; http://kornmalt.blogspot.com/2011/09/pumpaol-och-pumpapaj.html

    SvaraRadera
  6. Drack ett par pumpaöl i Washington och Chicago i förra veckan, nu är ju inte två mycket men de föll mig ej i smaken. Alldeles för kryddiga och skumma.

    SvaraRadera
  7. Grabbar och tjejer, hur många andra öl har vi inte i Sverige som är rent ut sagt otäcka? av ren nyfikenhet undrade jag bara varför ingen satsat på det i Sverige, både bryggerier och importörer. Är det verkligen så otäckt? Jag har inte provat själv.
    @Jonas: Många otäcka lager finns det….men det beror kanske mest på bristfälliga mängder av ingredienser ;-)

    SvaraRadera
  8. @Jonas: Tack för påpekandet. Jag har lagt till både Untappd och BeerScan i listan.

    SvaraRadera