Inspiration till Öl och Mat - från en sommelier!!

Idag var jag faktiskt med på en lunch med öl och vänner i dubbel bemärkelse. Dels var Restaurangakademins kreative ledare för sommelierutbildningen, Magnus Svensson, där och presenterade sin nya bok med den passande titeln "Öl och Vänner" och dels så serverades det många goda öl och jag träffade en hel del nya vänner.
Syftet med lunchen var nog att Carlsberg skulle få presentera sina julöl och sin 175-års jubilerande Carnegie Porter tillsammans med väl utvalda maträtter.

På plats var, förutom redan nämnda Magnus, Carlsberg Sveriges Bryggmästare Daniel Eriksson som berättade om öl i allmänhet och julöl i synnerhet. Med som presentatörer fanns även Henric Byström och Joakim Losin från Carlsberg Sverige.
Jag var definitivt ensam representant från hela den svenska ölblogosfären på denna lunch men hade en mycket intressant skara människor vid mitt bord, i alla fall om man som jag, är intresserad av öl
och mat i kombination och mer än gärna sprider lite svensk ölkultur till den som vill lyssna.
Jag får väl villigt erkänna att jag inte var så jätteimponerad över de öl som dukats upp på bordet - Pripps Julöl, Eriksbergs Julöl, Falcon Julöl, Jacobsen Golden Naked Christmas Ale samt två öl som inte är julöl men mycket väl kan platsa i sammanhanget - Carnegie Porter och Carnegie Porter Jubileumsbrygd 175 år.
Den 4-rätters middag som serverades bestod i grova drag av:
- Lax carpaccio (med så många smaktillbehör att jag inte minns dem…)
- Anklår med sidfläsk
- Ostar - Comté, Lagrad Cheddar och blåmögelost (typ St Agur)
- Sorterade chokladbitar

För att hålla det kort:
- Pripps julöl, utgick omedelbart då den i mitt tycke var alldeles för söt.
- Eriksbergs Julöl, var förvånansvärt bra. Ärligt alltså!! En bra och lagom smakrik öl till julmaten.
- Falcon Julöl kändes lite tunnare, och lyfter inga smakupplevelser ytterligare.
Jacobsen Golden Naked Christmas Ale, var väldigt fruktig i sammanhanget med en mycket säregen doft som jag just nu inte kan beskriva bättre än plommon- och aprikoskompott. Den ska bl.a. innehålla plommonjuice, apelsinskal och kanel.
- Carnegie Porter, funkar som sig bör mycket bra till ostar och chokladbitar
- Carnegie Porter 175-års Jubileumsbrygd, alldeles för tydliga vaniljtoner för att vara bra till dessa maträtter. Till ostarna var den mycket bättre och till chokladbitarna fick man till det där som man vill uppnå med öl- och matkombinationer - att 1 + 1 = 3. Perfekt!!

Som i så många andra sammanhang nu för tiden så var det ändå inte ölen som var behållningen. Magnus Svensson var en otrolig inspirationskälla till hur man ska tänka när man provar öl och mat. En av de bättre jag lyssnat på - och då ska man veta att han är sommelier och inte öl-expert ;-)
Till bords hade jag i huvudsak människor med mat som huvudintresse med bland andra Edward Blom (arkivarie, kulturhistoriker och tv-personlighet), Martin Hanner från Spisa.nu, Elin Peters (mat & krogredaktör på DN) och Maria Masoomi (matvisionär).
Vi hade en otroligt trevlig och givande lunch och jag har fått många nya uppslag att följa upp i min livsuppgift - Att sprida ölkultur!!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar