Sigtuna Vinterlager - En smörkola-bomb



Härom dagen provade jag årets andra julöl från Sigtuna Brygghus - Sigtuna Vinterlager. Ska jag vara riktigt ärlig så var förväntningarna inte så stora efter att jag provat Sigtuna Midvinterblot, som var en spektakulär doft- och smakupplevelse. Hur skulle en mörk lager på 5,2 % ABV kunna stå upp mot detta eller för den delen mot många andra av julölen som kommer erbjudas på julbordet.
Denna lager är i huvudsak brygd på münchenermalt och humlad med Hallertau Mittelfrü, Herkules och Spalter Select. De två sistnämnda är för mig humlesorter man inte ser så ofta, eller i alla fall inte nämns.
Upphälld i glaset är den mörkt kopparfärgad med ett vitt lite krämigt skum.
Den omedelbara doften som slår emot mig är enorm smörkola, en klar överraskning. I efterhand hittar man även inslag av fruktkompott.
Smaken ligger helt i linje med doften då smörkola är den dominanta delen med inslag av päron. Ölet är verkligen lent och mjuk med en perfekt balanserad kolsyra. Efterbeskan är förvånansvärt lång och ger en extra dimension till ölets kropp.
Ni som var med när det begav sig, under det tidiga 90-talets tjeckiska Pils-våg här i Sverige, kommer känna starka associationer med en viss "Kozel".
Här har vi ett öl som kommer passa utmärkt till lantpatén, köttbullarna och prinskorven. Verkligen kul med ytterligare en bra, svensk lager. Denna är det bara att byta etikett på efter julen och försöka få in i ordinarie sortiment. Topp!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar