Trevlig öl på mindre trevlig pub

I söndags passade jag på att besöka den relativt nya puben Royal Oak i Eskilstuna. Jag hade hört att de inte var så bra på öl på fat men desto bättre på öl på flaska (i reklamen sägs det 100 sorter på flaska).
Blev lite fundersam när jag på håll såg en stor skylt utanför puben med budskapet "Stor Stark - 36 kr". Va säger väl inte det om en pub och deras inställning till öl? Väl inne i lokalen kunde jag konstatera att de faktiskt verkade ha ett ganska bra utbud av flask-öl. Jag beställde två olika sorter (en till mig och en till äldsta sonen som var med som sällskap) och gick ut till uteserveringen eftersom det var ganska kvalmigt inne i lokalen. Vi satte oss ner vid ett ledigt bord och jag började genast att dofta i glaset. Ganska omgående fann jag det stört omöjligt att känna några dofter från ölet då det stod en avskyvärt illaluktande askkopp på bordet. Jag flyttade askkoppen så långt ut på bordet som det var möjligt och försökte dofta på nytt. Alldeles därefter sätter sig en rökande yngling längst ut vid vårt bord och börjar "flippra" med sin mobil….han drack inte ens öl den rackarn….
Vid de tillfällen då vinden vände bort från rökande ynglingar och illaluktande askkoppar så hängde det trots allt kvar en "fylledoft" över hela uteserveringen. Jag började misströsta och funderade på om det kanske inte skulle vara genomförbart att recensera de två ölen vi inhandlat. Trots moget övervägande lyckades jag till slut att få ner näsan så pass djupt i glaset att jag kunde urskilja dofter och sedan började jag smaka och smacka. Det hela slutade ganska lyckligt men jag är ganska säker på att jag inte kommer försöka recensera öl där igen….om de så skulle erbjuda världens bästa öl! För det krävs ju att man har goda förutsättningar för att kunna njuta av bra kvalitet….inte bara ölen i sig. Om ni funderar över vilka öl det var jag provade? det kommer alldeles strax!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar