Fuller's Golden Ale - En maltbomb

Efter att ha provat Fuller's London Porter vid ett flertal tillfällen tänkte jag att jag skulle ge mig i kast med att prova Fuller's Golden Pride, att den var en Engelska Strong Ale upptäckte jag efter att jag påbörjat provning vilket faktiskt gav mig ett lite mindre "påverkat" utgångsläge. Färgen är vackert kopparfärgad och skummet relativt blygsamt. Redan i doften inser man att vi har malt i stora lass i denna öl, jag kände vissa förnimmelser från t.ex. "6 of the Best" från Shepherd Neame.I övrigt fanns i och för sig inga liknelser. Denna öl är krispigt ren i smak och doft med dragning åt det vinösa, konsistensen är tydligt oljig och påminner om konjak i både färg och konsistens. Maltdoften är verkligen mäktig och jag kan inte låta bli att tänka på en fin Barley Wine. Vid det här laget var jag tvungen att läsa på etiketten och insåg att det var en "superior strong ale" med en ABV på 8,5 %. Smaken har tydliga inslag av kola och kaksmulor. I bakgrunden huserar typiskt engelsk humledoft med svaga toner åt apelsin. Efter varje klunk infinner sig en värmande känsla i gom och svalg och humlebeskan balanserar mycket bra med maltsötman. För er som denna öl passerat utan att ni provat den eller för er som provat denna öl för länge sedan rekommenderar jag ett inköp omgående! Detta är definitivt en god kandidat till "den där ölen man tar efter maten framför brasan i ett litet konjaksglas" eller som den forne öl-konnäsören Michael Jackson sa: "the Cognac of beers".
Betyg 8 av 9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar