Social upplevelse på Stockholm Beer (Del 1)

Så var första dagen av Stockholm Beer & Whisky Festival avklarad, och vilken start sedan! Redan på presskonferensen insåg man att årets upplaga skulle slå rekord i flera avseenden. Antal besökare i år uppskattas hamna runt 30.000 personer, antal öl man kan prova ligger runt 2000 och antal öl anmälda till tävlingarna överstiger 1000 stycken. Presskonferensen inleddes av Marianne Wallberg och vid sin sida hade hon flera av de tongivande medarbetarna, som t.ex. Michel Jamais, Jan-Erik "Janko" Eriksson men också en av pionjärerna inom den svenska öl-scenen Anders Tool som 1989 startade "Norra Brunn" som då var föregångare för många av oss öl-intresserade.
Björn Falkeström, från Oppigårds Bryggeri berättade om årets satsning på Svenska Småbryggerier, där han själv var initiativtagare för att skapa det som på Festivalen kallades "Snickeriet", en gemensam yta för många av de Svenska hantverksbryggerierna. Under pressvisningen serverades en ofiltrerad och opastöriserad Pilsner Urquell, något som aldrig tidigare har lämnat landets gränser. Urquells styrelseledamot Vaclav Berka var också där för att berätta om varför de ansåg denna festival så viktig. Ölen hade transporterats i en kyltank som konstant höll 5 grader och sedan tappats över till en trätunna på 2700 liter.
Väl inne på festivalområdet så var stämningen på topp och det var alldeles lagom mycket folk för att man skulle hinna med att samtala med bryggare och importörer i lugn och ro. Stundtals kändes det även som att festivalen var väldigt välbesökt av Sveriges Öl-bloggare, vilket var väldigt kul och givande. Att träffas "in real life" och att kunna vara social "på riktigt" slår alla typer av umgänge via sociala medier. Bortsett från att jag hann med att prata med folk från Sigtuna Brygghus, Oppigårds Bryggeri, Dugges, Närkes Kulturbryggeri, Brill & Co, Bibendum, Elixir Wine och Wicked Wine så träffade jag också bloggare från Schnille och Schmak, Malt, Humle, Jäst och Vatten, Öl är gott-Resor är kul, Dempabeer, Ofiltrerat, BeerSweden, Pilsner.nu, Fat & Flaska, BeerDrivel och Portersteken (ber om ursäkt om jag missat någon). För mig var årets upplaga av SBWF mer värt ur den sociala aspekten än att få möjlighet att prova 2000 öl!
På ölfronten var det som sagt näst intill omöjligt att hinna med att prova allt det man ville prova, speciellt om man ville undvika att bli onykter. Detta verkade vissa, högre uppsatta, inom "det äldre gardet" av öl-Sverige, inte bry sig om utan vältrade på som om de var "rock-stjärnor" (inga namn nämnda). Jag är övertygad om att de inom kort får se sig "omsprungna", inte bara kompetensmässigt (vilket de redan är i mångas mening) utan även avseende utvecklandet av öl-scenen i Sverige. Sveriges nya öl-scen kommer från entusiaster som har bred förankring bland "vanligt folk" och sitter inte i fint dukade lokaler med "gåvor" från olika leverantörer och klappar varandra på axeln….och rent ut sagt "skiter" i vad de dricker. Nästa år, tror jag, har Sveriges öl-bloggare en betydligt mer framträdande roll på festivaler som denna, och förhoppningsvis ett tätare, mer legitimt och ett professionellt samarbete med bryggerier och importörer. Vad tror ni? 

6 kommentarer:

  1. Could not have put it better myself Pelle :)
    The revolution starts here!!

    SvaraRadera
  2. Håller med, det var riktigt kul att träffa alla bloggare. Men också kul att snacka med alla trevliga bryggare och importörer.

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att man missade dig Pelle, jag är där varje dag. Leta bara efter en snubbe med gula band runt sig så vet du vem jag är. Antagligen är jag riktigt snygg också, eller ful beroende på hur man ser det. Ha det gött så länge!

    SvaraRadera
  4. Det vore verkligen skoj med en gemensam provning nästa år. Kul att ses igår även om det bara blev som hastigast.

    SvaraRadera
  5. Mycket kul läsning. Tyvärr blev jag sjuk. Skulle vara extremt intressant att vara där. Får hålla mig uppdaterad av alla ni som är där. Keep up the good work!

    SvaraRadera