16:e Jubileumsölet från Great Divide

Förra veckans inköp kändes som potentiella höjdaröl allihop, så det var svårt att välja vilken jag skulle börja med. Det fick bli 16th Anniversary Wood Aged Double IPA från Great Divide.
Denna DIPA går lös på hela 10 % ABV och dessutom i en 75 cl flaska så jag rekommenderar att ni är flera som delar på denna, förslagsvis i små kupor.
Färgen är mörkt bärnsten, lite åt kopparhållet. Skummet är lite smutsvitt och storbubbligt. Doften relativt humlig, men betydligt mindre påtaglig än i en vanlig amerikansk IPA. Tydliga maltinslag i form av karamell och en aning choklad. Doften är ganska söt och i bakgrunden kan skönjas inslag av mandelmassa. Vaniljtonerna från ek-flagorna är tydliga.
Smaken är betydligt mer malttung än humlig, ändock med lite citrustoner. Inslag av karamell och vanilj återkommer även i smaken. Eftersmaken lämnar inslag av torkad frukt. Relativt kort efterbeska. När jag efter en stund återgår till doftande i kupan så känns citrusinslagen lite mer.
Munkänslan är definitivt inte stickig utan förvånansvärt mjuk och krämig. Alkoholhalten lämnar en eldig känsla i strupen och konsistensen är lite oljig.
På det hela en okej DIPA men definitivt inte den bästa jag provat. Great Divide kan betydligt bättre, och sen är jag ju inte så himla imponerad av att blanda öl och trä….
Betyg 7 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar