Årets godaste öl, kanske livets - hittills!

Kanske tar jag i, när jag påstår så, men faktum är att jag drack en öl i går som jag blev så tagen i att jag nog kommer privat-importera den. Med tanke på hur många öl man provar under ett år så är det nästan konstigt att man fortfarande hittar något som är godare än det godaste man druckit, hittills. Men ibland så händer det fortfarande och i går var ett sådant tillfälle. Vad pratar jag då om för öl? Jo, det var faktiskt en helt ny öl från BrewDog som heter "5 A.M Saint". När jag såg flaskan och ordet "Saint" så var jag först övertygad om att det rörde sig om en julöl, men så var inte fallet. Denna öl är en "Amber Ale" av amerikanskt snitt. Volymen av humle och de humlesorter man valt ger helt vansinnigt häftiga doft- och smakupplevelser.

Först har de tillsatt Nelson Sauvin och Amarillo, två av mina absoluta humlefavoriter som ger enorma inslag av exotiska frukter. Sedan har de torrhumlat med Simcoe, Cascade, Centennial, Ahtanum och Nelson Sauvin!! Hälften av dessa hade räckt långväga för att övertyga mig om att det skulle bli ett bra resultat. 
Doften var så underbar att kunde ha nöjt mig med det. Den var full av citrusfrukter såsom grape och apelsin, det var inslag av svartvinbärsblad och fläder. Det var den karaktäristiska doften av "kattpiss", som inte alls ska tolkas som något negativt. En annan association jag gjorde var "tuttifrutti". Bakom all denna fruktighet och friskhet dolde sig något mer, toner av kola kanske. Mixat med detta kunde man också tydligt känna inslag av tallbarr. Färgen var perfekt rödfärgat och skummet var kraftigt och lite "off-white"-färgat. 
Skulle då smaken kunna leva upp till denna enorma doft-explosion? Så fort jag fick in den första klunken i munnen så kändes den alldeles sammetslen. Lite seg i konsistensen, likt kola. Bubblorna var mikroskopiskt små men energiska och många. Strax därefter kom jag att tänka på Fox-kola, de där citron-kolorna med gult papper ni vet. Smaken som kom därefter påminde om blodapelsin, något sötad. Återigen kände jag även i smaken toner av grape och fläder. Eftersmaken var bland de längsta jag varit med om, jag överdriver inte när jag säger "flera timmar". Den enormt långa efterbeskan rundade av den söta fruktupplevelsen till något fulländat balanserat. 
När så glaset var slut så satt man där och fånlog och smackade med munnen. 2 minuters kontemplation, sedan reste jag mig upp för att beställa en till. Har ni inte provat denna öl ännu så leta genast upp en pub som serverar den, för detta får ni absolut inte missa. Den finns i.a.f på Bishops Arms i Eskilstuna.
Betyg 9.5 av 9

4 kommentarer:

  1. Wow! Amber ale är väl annars en stil som inte brukar höjas till skyarna.

    SvaraRadera
  2. 9,5 av 9.. inte dåligt betyg! Den här måste jag leta upp i Göteborg när jag kommer ner dit.

    SvaraRadera
  3. 5.A.M. Saint har varit min favvis bland BrewDogs "vanliga" öl ett bra tag, det är en mycket bra öl helt klart.

    SvaraRadera
  4. Bara att beställa hem direkt från bryggeriets hemsida :-). //Nisse666

    SvaraRadera