Julkalendern - Jakten på Julölen, del 3

Vem i herrans namn smyger omkring och snor folk julöl, funderade Herman, och som dessutom har ett så pass stort och långt skägg att det fastnar i rosenbuskarna? Han tänkte på alla sina goda julöl och hur han skulle kunna fira julen utan dem, han som inte hunnit prova en enda. På Systembolaget var alla goda julöl slut sedan länge. Vem vill sitta på julafton med Pripps eller Falcon Julöl? Kanske kan man ta en vanlig mörk öl och blanda i lite julkryddor själv? Efter frukosten, när han fått iväg hela familjen till jobb och skola, klädde han på sig för att gå ut. Han fick klä på sig rejält för att klara av de 17 minusgraderna ute. Utanför huset stötte han på grannen, den gamla polismästaren.
- Fick han tag på dig? ropade grannen över häcken.
- Vem då, undrade Herman.
Den gamle polismästaren berättade att sent i går kväll så hade det plötsligt stått en storväxt och trind man i hans hall.
- Ja, när jag kom ner för trappan så såg han först lite förbryllad ut men frågade sen om det var jag som var Herman Wit. När jag förklarat att Herman Wit bor i huset bredvid så fick han bråttom iväg. Det enda han hann säga var "God Jul". Lite konstigt kändes det! att önska någon God Jul så här tidigt menar jag, fortsatte polismästaren.
Herman var nu övertygad om att det var denna mystiske man som stulit hans öl, men varför.
Polismästaren fortsatte att beklaga sig över den stränga kylan och Herman lyssnade bara med ett halvt öra.
- Ja, och strax därefter var det himla oväsen här ute, hörde du inte det, fortsatte han.
- Nej, jag hörde ingenting. Vad var det för oväsen?
- Jag, jag tyckte det lät som om någon var på hustaket, sa polismästaren.
Herman vände sig om och tittade upp mot taket. Då såg han det, klart och tydligt.
I snön på taket syntes två långa raka spår som slutade vid taknocken. Runt dessa såg det ut som om någon gott omkring.
Nej, dra mig baklänges, sa han högt. Visste jag inte bättre skulle jag påstå att det var spår efter en släde!
Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Kul med en vuxen julkalender :) Jag följer den med intresse.

    SvaraRadera
  2. @Stefan: Vad kul! Hoppas det är fler än du som känner så, så att jag inte sitter och författar för en enda läsare! Okej, 2-3 till intresserade vet jag att det finns;-)

    SvaraRadera