Starkporter med fina drag

Oppigårds Starkporter är ju inte precis någon nyhet, den har över 2 år på nacken vid det här laget, men den är likväl en öl som jag faktiskt missat att prova.
Föregående vecka provade jag denna porter utan några som helst föraningar, denna öl hade inte bara missats att prova utan jag hade inte heller läst andras recensioner av denna öl. Att denna öl kommer från Oppigårds, vilket bruka stå för kvalitet och positiva överraskningar allt som oftast, och att den funnits i ordinarie sortiment en längre tid borde ju borga för en bra porter.
Färgen är som väntat väldigt mörk, näst intill svart, med ett krämigt, smuts-vitt och fast skum. Doftspektrat i denna öl är typisk maltigt men har förvånansvärt många associationer. Den mest framträdande associationen jag kände var charkuterier och popcorn konstigt nog. Efter lite snurrande på glaset hittar jag inslag av fruktestrar och aceton. Den stora mängd chokladmalt som den innehåller är inte alls så påtaglig som man kunde tro.
Smaken är väldigt trevlig med dess runda och lite brända egenskaper. Smaker av knäckebröd och lite torr kakao kommer efter. Beskan är väldigt påtaglig men ganska kort.
Ölet i sin helhet upplevs som väldigt mjuk och rund men kanske lite för kort. Enligt Oppigårds själva så har denna porter en IBU(måttenhet för beska) på 50 vilket gör den till en av de beskaste öl Oppigårds gör och detta tycker jag inte alls att man känner.
Nej, jag fick associationer till Fullers London Porter, vilket inte är ett dåligt betyg eftersom jag anser att just den portern är en av vinters absolut bästa öl. Synd, kan jag tycka, att jag upptäckte den först nu då jag mest längtar efter lite lättare våröl….
Betyg 8 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar