En episk upplevelse?

Igår kväll provade jag en EPIC Armageddon IPA för första gången, och då hade jag fått höra av Jessica Heidrich i onsdags att detta bryggeri tillverkar de absolut bästa öl man kan hitta på Nya Zeeland. Så man kan väl lugnt påstå att mina förväntningar var ganska högt uppskruvade.
i glaset har ölen en ganska klassisk IPA-färg, mörk koppar med ett ganska vitt skum som försvinner relativt fort.
Doften inger stort förtroende med inslag av passionsfrukt, fläder, svartvinbärsblad och en ganska maltig karamellton i bakgrunden, lite som en amerikansk DIPA faktiskt.
Smaken är väldigt fruktig med toner av aprikos, passionsfrukt och fruktkola. Jag förnimmer den där smaken som jag känner ibland …och kan inte beskriva den med något annat ord än sandig….kanske är det en lite sträv, hartsartad, humle jag känner?
Kolsyran känns, och ger en förväntad känsla i munnen. Efterbeskan är mycket lång och efterlämnar en känsla av torrhet.
På det hela taget en mycket fruktig IPA med ett huvud som inger förhoppningar, en kropp som lever upp till dessa förhoppningar och en avslutning som har en mycket kompetent svans i form av den långa efterbeskan och sin fräscha torrhet.
Jag har , i och med detta, ganska stora förväntningar på de kommande nyheterna från EPIC.
Betyg 8 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar