En ulv i fårakläder?

Ikväll provade jag en Mohawk Amarillo, precis efter att jag provat en Epic Armageddon IPA. Trots att jag vet att vissa öl kan avtrubba smak- och doft-censorer så kan jag slå vad om en ganska stor summa pengar att denna Mohawk inte innehöll Amarillo utan dess tvillingbroder Golding! Indikationer på FB säger att jag inte var den förste att känna så här. Alla fruktiga dofter och smaker var som bortblåsta, beskan var lite tunnare och maltighetetn var väldigt påtaglig i både doft och smak.
Så nu kvarstår den avgörande frågan - "Kan man ha missat vilken öl som tappats i vilken flaska? eller kanske snarare, kan man ha satt fel etikett på fel flaska när dessa tappats?
Jag vet inte exakt hur bryggandet och tappandet av dessa två öl gått till men jag hoppas att någon på Sigtuna kan förklara och förhoppningsvis utesluta att det kan vara fel öl i fel flaska!!

8 kommentarer:

  1. Exakt vad jag ringde min bror och sa igår! Visst är det så.
    Den första jag drack (för en vecka sedan) VAR rätt. Den smakade och doftade massor av amarillo.
    Igår drack jag två (eftersom den första smakade konstigt), båda var "fel".
    Du har helt rätt!

    SvaraRadera
  2. infektion och/eller kraftig oxidation är väl oxå rätt bra gissningar

    SvaraRadera
  3. Pelle, tack för att du larmar om detta. Visst kan vi ha klantat till det med etiketterna. Även om om vi är noga med att kolla vilket öl som tappas upp. Jag är tacksam om också andra har upplevt detta meddelar oss. Maila lars@sigtunabrygghus.se och berätta. Om du/ni har oöppnade flaskor som ni köpt vid samma tillfälle vill vi gärna ha en för kontroll. // Peter Forss Sigtuna Brygghus

    SvaraRadera
  4. Mohawk vs Amarillo ... Vi provsmakar nu alla de fem tappningar vi har gjort för att utvärdera ev smakskillnader. Återkommer.

    SvaraRadera
  5. Jag upplevde precis samma sak. Även min bror reagerade på samma sätt. Då han sa att Golding verkade vara mer Amarillo och var väldigt förvånad då vi pratade om ölen.

    SvaraRadera
  6. @Peter: Låter bra! Det fortsätter att komma en del sporadiska kommentarer från folk som upplevt samma sak. Väntar med spänning på resultatet.

    SvaraRadera
  7. Mohawk vs Amarillo

    Kunder och bloggare ( som t.ex. Pelle Stridh på har reagerat på att vår brygd Mohawk vs Amarillo smakat fel och/eller varit felmärkt. Att det istället varit Mohawk vs Goldings i några av flaskorna.

    Vi har fått in samma synpunkter på flaskor med vår interna märkning 113, 117 och 118. Den märkningen är vårt sk tappningsnummer.

    Först vill vi tacka när ni slår larm och påpekar att något är fel. Det får oss att vara skärpta och anstränga oss ytterligare.

    Vi har nu gått igenom protokollen från tappningarna med ovan nummer och matchat mot våra sparade prover från samma tappningar med samma nummer. Vi kan konstatera att det är Amarillo i Amarillo-flaskorna.
    Så vad kan det då bero på att flera kunder anser att innehållet avviker från det förväntade? Vi tror följande:
    -Vi är fortfarande ett litet bryggeri och det blir små skillnader mellan olika bryggningar, även avseende lagring eftersom produkterna kan ligga olika länge på lagertank och tankarna inte är identiska (olika storlek t.ex, vilket påverkar lagringen). Detta tar vi förstås hänsyn till när vi utvärderar produkterna och vi skulle aldrig släppa iväg en produkt utan att ha kvalitetssäkrat, vilket alltid sker före tappning av ett antal personer inkl. vår bryggmästare Mattias.

    -Förväntningarna på en kraftigare ”amarillo upplevelse” kan ha spelat in i upplevelsen av produkten eller att man (som Pelle) provat något mer välhumlat före Amarillon. Betänk att produkten endast är Single Hopped och inte får samma komplexa ton som när man har ett antal humlesorter, d.v.s humletonen blir inte lika "fyllig" och det kan spela in i upplevelsen (det här vet ni rutinerade provare förstås, vi vill inte förringa era kunskaper, bara ha en dialog kring upplevelsen).

    Oavsett vilket så vill vi att alla ska vara nöjda med vad vi gör. Det är det viktigaste!

    Ni som har flaskor där ni är tror er ha något annat i flaskan än Amarillo: har ni möjlighet att ta med dessa flaskor till vår pub på fredag den 1 april? Då kan vi tillsammans utvärdera produkten och fortsätta vår dialog (utan att debattera huruvida ni har rätt eller fel!). Vi kompenserar med avsmakning för besväret på plats i bryggeriets pub. Hör av er så att vi vet om det är genomförbart.

    Peter Forss
    Sigtuna Brygghus

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt snyggt skött, måste jag säga.

    Jag har ej haft dessa problem själv dock, och har regelbundet druckit vs. Amarillo, sedan dess intåg (älskar också amarillo).

    Har även, bara för trådens skull testat i samvaro med en Epic Armageddon, och inte misstagit denna för en Golding.

    Dock är det ju väldigt intressant att man upplever så stor skillnad, mellan olika tappningar. Antar att fler än mig är fascinerad av hur smaken kan förändras, trots samma recept. Lite av charmen med öl (som påtvingas strängare krav än t.ex. vinvärldens motsvarighet, som skyller på hur solen stod på druvan etc).

    Vidare, är det ju ett superbt bemötande ifrån Peter Forss som låter oss undersöka sakerna närmare. Mycket bra!

    Microbryggeri-mentalitet in action!

    Må väl, ölvänner.

    SvaraRadera