Ekologisk sommar från S:t Eriks

Med denna sommar-ale presenterar S:t Eriks sin första ekologiska öl. Den är helt framställd med ekologiska ingredienser, däribland dvärg-humlen "First Gold", en humlesort som ska vara extra resistent mot svampangrepp och också populär vid just framställning av ekologisk öl.
S:t Eriks Sommar Ale har en alkoholstyrka på 4,7 % ABV och är något mörkt bärnstensfärgad.
Doften för tankarna till klassisk pilsnerdoft med toner av knäckemacka. Viss blommighet och svaga toner av grape och andra citrusfrukter. 
Smak av vått gräs med svaga toner av röda äpplen. Allra mest är det knäckebröd i eftersmaken med en krispig känsla och bra beska.
Helt klart är att råvarorna i denna sommar-ale har satt karaktären till en engelsk pale ale och jag får nog påstå att detta är den minst humlearomatiska öl vi hittills fått från S:t Eriks. Jag tycker inte riktigt att den har de rätta egenskaperna för att jag ska klassa den som en sommar-ale tyvärr.
Jag skulle hellre välja S:t Eriks Pale Ale eller Pils som min sommaröl från S:t Eriks, som jag tycker är mycket bättre.
Betyg 6 av 10
S:t Eriks Sommar Ale på Systembolaget
S:t Eriks Sommar Ale på Ratebeer
S:t Eriks Sommar Ale på BeerAdvocate

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar