Mikkeller does Russia

Idag beger sig Mikkel Borg Bjergsø och Thomas Schøn från Mikkeller till St. Petersburg för att brygga ett öl inför den danska drottningens besök där i höst. Ölet som ska tas fram är ett samarbete mellan Mikkeller, Jakobsen och Baltica Brewery.
Som vanligt har Mikkel en hel del "ovanliga" idéer om ölets karaktär där han först tänkte sig en öl med rökt malt eftersom drottningen röker. Sen tänkte han sig en öl lagrad på rödvinsfat från danske prinsens vin-slott i Frankrike. Dessa idéer visade sig vara ogenomförbara så istället ska de nu brygga en Rye Wine, alltså en Barley Wine med stora delar råg i.st.f enbart korn.
Mer detaljer kring detta projekt kommer att avslöjas av Mikkeller när de återvänt hem från St Petersburg.(saxat från Mikkellers hemsida).
Efter lite efterforskningar inser jag att många hembryggare redan provat detta med "Rye Wine". För mig var det faktisk en typ av Barley Wine som jag inte tidigare hört talas om. Däremot har jag ju stött på andra ölstilar med råg i och dessa har jag oftast uppskattat en hel del, t.ex Mohawk Rye IPA eller Paulaner Roggen. Att göra öl med stora delar råg förknippas ofta med fattigare regioner och den estländska  och finska drycke "sahti" innehåller till största delen råg.
Kanske är denna bakgrund något som bidragit till varför man väljer att blanda i råg i detta öl som  Mikkeller nu ska vara med att brygga.

2 kommentarer:

  1. Mikkeller har ju tillsammans med Three Floyds gjort Ruggoop som också är en barley wine med råg i. Finns/fanns att privatimportera enskilda flaskor från Brill.

    SvaraRadera
  2. @Johan: Nu när du säger det så minns jag namnet, visste inte att det var en Barley Wine dock.

    SvaraRadera