Örebro Öl och Whisky festival - från en glasbur

Zero från Slottskällans
Så var premiären avklarad. Mitt första besök på ÖÖWF blev en komprimerad festivalupplevelse på ca 3 timmar, och då spenderade jag ca halva tiden i en glasbur. Alldeles intill vår eminenta "hörna" stod Slottskällan i sin monter, strategiskt utplacerade. Vi fick äran att prova deras alldeles färska nya öl, Zero, som har fått sitt namn från att den rent teoretisk har 0 (noll) IBU (International Bitterness Units - måttenhet på ölets beska). Har jag förstått det hela rätt så räknas inte humle med i IBU-beräkningen om man tillsätter den efter koket,  i den s.k. "whirlpoolen", men vi kunde efter smakprovet konstatera att det helt klart ändå ger mycket arom och beska till ölet. Jag hade mött upp Darren (BeerSweden) och Johan (Portersteken) för att inleda med ett möte för att prata framtidsplaner. Mötet skedde i tidigare nämnda glasbur. Mitt i mötet tittar en glad tjej in och vill bjuda oss på ostar och korv vilket vi inte var sena att tacka ja till. Efter genomfört möte (som för övrigt var mycket fruktsamt) gick vi ut ur buren för att förse oss med några trevliga öl att prova till ostarna vi nyss fått från Gårdsmejeri Ostbiten.
Öl- och ostprovning
Ölen vi valde ut för denna provning blev S:t Eriks God Jul Barley Wine, Gouden Carolus Christmas Ale och en Meantime IPA.
Efter genomförd öl- och ost-provning, där jag verkligen saknade en
riktigt bra Imperial Stout eller Porter för att att provningen skulle blivit riktigt lyckad, begav vi oss ut i vimlet för en stund.
Det blev stop hos Wicked Wine, Sigtuna, Galatea, och Närkes.

Vid stoppet hos Närke sammanstrålade vi med Jonas och Marc från Brill & Co och det hela slutade med att vi bokade in en spontan träff med självaste bryggmästare på De Molen - Menno Olivier.
Naturligtvis försåg vi oss med de tre olika öl han hade med sig på fat innan vi begav oss till vår glasbur igen. 

Tre olika öl på fat från De Molen
  • Fresh Hopped Lager (East Kent Golding), ABV 6,2 %
  • Hel & Verdoemnis 666, ABV 11,4 %
  • Tsarina Esra Cognac. ABV 12 %
Pratstunden med Menno, där jag Darren och Johan också fick sällskap av herrarna från Brill & Co blev förmodligen den största behållningen av detta festival-besök.
Man kan konstatera att några av de mest framgångsrika bryggarna just nu har en sak gemensamt - De har en lite lätt "punkig" attityd om ni förstår vad jag menar. Inte så att de är anarkister utan mer att de har inställningen "jag gör min grej för att jag gillar det och tycker ni inte att det är bra så bryr jag mig inte". De gör alltså i första hand öl som de själva tycker om istället för att i första hand fundera över vad andra skulle uppskatta. Detta var väldigt tydligt när vi pratade med Menno. Han berättade att han varit hembryggare i över 20 år och startade "De Molen" för 7 å sedan. Hans favoritöl är stout och porter, vilket också märks i hans brygder.
Jonas, Darren, Menno och Johan under vår
pratstund.
Det märks också att Menno är otroligt noggrann och duktig på det han gör. Han verkar ha en mycket hög, brygg-teknisk kompetens och även stora kunskaper i de mer kemiska delarna. En "hands-on-person" ut i fingerspetsarna med andra ord.
Vill ni läsa mer om denna intervju så kolla in artiklarna på Portersteken och BeerSweden.
Vill ni dricka öl från De Molen på plats i Bodegraven i Holland så passa på att åka dit då de har sin egen ölfestival i september varje år.
Robert Flöjer serverar godsaker
Efter denna intervju hade jag bara 30 minuter kvar för mingel på festivalområdet. Passade på att prata lite med Robert på Bishops Arms och provade några olika Mikkeller (Summit Single Hop och Not Just Another Wit) och Fullers (London Pride och Bengal Lancer) på fat. Bengal Lancer lär ska vara samma öl som deras "India Pale Ale" men med en annan etikett.
Rundade av med att prova Sigtunas nya julöl Midvinterblot och Vinterlager på fat och kunde konstatera att den tydliga smörkolasmaken i Vinterlagern var som bortblåst. Undrar om mitt doft- och smaksinne spelat mig ett spratt igen?
Tack var min högst begränsade tid så hann jag inte med att besöka Oppigårds, Närke, Nynäshamn, Great Brands och alla de andra. Men som sagt, detta festivalbesök var i första hand avsett för vissa specifika möten och dessa hann jag med…..och fick dessutom träffa Menno från De Molen, vilket jag inte alls hade planerat.


Avslutningsvis vill jag tacka arrangören för att de tar oss "skribenter" på allvar genom att erbjuda oss ett eget utrymme för intervjuer och provningar i avskildhet.
Stort Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar