Ett Systembolag i förändring?

De senaste dagarna har en hel del intressanta artiklar fångat mitt intresse. Dagens Industri intervjuar Systembolagets VD och det genererar genast över 20 kommentarer. Lustigt vad detta monopol alltid väcker känslor och åsikter. Intressant att se att beslagtagen alkohol ökat i volym från 38.000 liter till 93.000 liter. Inte undra på att Systembolaget vill erbjuda leveranser till dörren. Sen hittar man även en intressant artikel på Sveriges Radio P4 Jämtland om det ökande intresset för lokalproducerad öl. Volymen för "specialöl" har tydligen ökat med 15 % det senaste året.


För er som missat att Systembolaget nu lanserat en egen app, både för iPhone och Android, så lägger jag här ut länken till denna. Har själv inte hunnit testa den.
I februari nästa år utökar dessutom Systembolaget sin service ytterligare då betydligt fler öl kommer att erbjudas via e-beställning, däribland de öl som normalt släpps som "små partier" (T7). I samband med det så släpper man en hel del på det tidigare "kollikravet" också.
Jag börjar få en bild av ett Systembolag som desperat gör allt för att förslaget om gårdsförsäljning inte har några argument kvar för att få genomföras. Nästa års stora fråga kanske?

9 kommentarer:

  1. Kollikravet kommer väl finnas kvar i beställningssortimentet efersom det sätts av distributören som är den som får betala frakten. Däremot blir det inget kollikrav på att beställa "lokal sortiment" från hyllorna från de systembolag där produkten finns. Dock blir det begränsat till det som faktiskt finns fysiskt i butikerna och många producenter har fler produkter än vad de har "Lokal hyllplats".

    Jag ser iaf detta som ett stort steg i rätt rikting.

    PS. Mitt lokala systembolag kommer hat mig för den digra "Ringa runt och beställa" lista jag kommer lämna till dem nästa år....1 sån, 1 såm, 1 sån...osv :)

    SvaraRadera
  2. Tror att man måste göra en skillnad på Systembolaget och Regeringen. Tror ärligt talat att Systembolaget inte är det minsta negativt mot gårdsförsäljning, men dom inser som de flesta andra att det inte kommer bli en verklighet, så därför utökar man sina tjänster på ett sätt som stämmer överens med vad kunderna vill ha.
    Tror snarare att Systembolaget startat en trevlig resa på att vara Sveriges mest kundorienterade företag. Saknar man ett egentligt vinstintresse så kan man göra rätt bra saker.

    SvaraRadera
  3. T7-e-beställning verkar fungera redan nu enligt kommenterar jag fick när jag skrev att det skulle börjas med i februari :) Deras pressrelease var ju lite otydlig.

    SvaraRadera
  4. T7 funkar nu, det är väl T5 som e februari tror jag...

    SvaraRadera
  5. Finns det någon som kan förklara exakt vad det kommer att innebära, för mig som konsument, att systembolaget "släpper på" kollikravet?

    SvaraRadera
  6. @Nikki: Det innebär att du i mindre utsträckning måste beställa en hel låda av det öl du vill köpa. Som Joel skriver i en kommentar här ovanför så är det tydligen inte i beställningssortimentet man släpper på detta krav utan i "de lokala sortimenten", vilket innebär att om du bor i Göteborg så kan du beställa 1 flaska av t.ex en öl från Eskilstuna Ölkultur som ju idag endast kan handlas på Systembolagen i Eskilstuna. Jag vet i dagsläget inte mer detaljer kring detta, men det vore ju bra om de släppte ytterligare på detta kollikrav.

    SvaraRadera
  7. @Pelle: Tack för ditt svar. Då var det som jag trodde. Det innebär en stor förbättring då utbudet på svensk öl ökar. Jag menar, man vill ju inte alltid ha 24 flaskor av samma sort. Det blir både dyrt och tråkigt. Eller ja, dyrt i alla fall. Skulle samma regler gälla för beställningssortimentet skulle det vara smått fantastiskt men jag antar att det är att hoppas på för mycket.

    Vet du om det kommer att vara möjligt att göra sådana beställningar på nätet?

    SvaraRadera
  8. Att det inte kommer gälla beställningssortimentet är som sagt att det är distributören eller bryggeriet som får stå för transportkostnaderna. Många har hittils inte ens valt att finnas i beställningssortimentet annat än för de bolag de själva distribuerar till. Exempelvis har det inte gått att beställa Eskilstuna Ölkulturs smaskiga öl till stockholm (ens om du kan ta en låda), för de har själbva stått för distrubueringen av det (nu har de nog skaffat en dist: Alambic).


    Ska man vara cynisk, så är väl de nya reglerna ett sätt att dämpa kraven på Gårdsförsäljning och systembolaget är villioga för att ta den extrakostnad varuflyttarna mellan butiker kommer att innebära.

    Tror i ärlighetens namn att bolaget räknar med attdet inte är så många som (läs i procent av totala kundbasen) som kommer utnyttja de nya reglerna.......

    SvaraRadera
  9. Tycker ni svenskar ska rösta med fötterna och handla utomlands. Det är det enda sättet att bli av med Systembolaget. Prova www.FlaskExpressen.com

    SvaraRadera