Hoptical Illusion APA - testat på Bishops Arms

Den som söker han finner, brukar jag ofta säga. Så var även fallet igår när jag besökte Bishops Arms i Eskilstuna. Som sig bör så inledde jag besöket med att noggrant studera samtliga kranar och hyllorna i kylskåpen. Efter en stund upptäckte jag två flaskor med texten "Flying" på etiketten. Jag trodde naturligtvis att det rörde sig om två nya öl från det amerikanska bryggeriet "Flying Dog", men så var inte fallet. Det visade sig att en ny aktör varit förbi för att försöka sälja in öl från det kanadensiska bryggeriet "Flying Monkeys Craft Brewery". Ett hantverksbryggeri som jag aldrig tidigare hört talas om.
Den första ölen ska vara en tolkning av en pale ale, eller närmare bestämt en APA (som normalt brukar betyda Amerikansk Pale Ale) men som i det här fallet stod för "Almost Pale Ale". Ölet heter "Hoptical Illusion Almost Pale Ale" och upphälld i glaset ser man att den inte är speciellt "pale" utan snarare med dragning åt mörk bärnsten eller koppar. Ölet är humlat med både centennial, cascade och amarillo och av maltsorterna är det chrystal som är tongivande.

Doften var ganska citrusbetonad med inslag av grape som följs upp av tydliga inslag av tallbarr och kola. Smaken av grape och citrus var tydlig men långt från kraftig. Maltbasen ligger som en matta i bakgrunden även i smaken. Den teoretiska beskan ska ligga på 32 IBU, vilket borde ge en markant beska, men så var inte riktigt fallet. Kanske berodde det på att maltsötman balanserade upp det hela. Mitt intryck är att detta är en blandning av en engelsk pale ale och en amerikansk dito. Påminner lite om vissa svenska pale ales, från t.ex Mohawk och Eskilstuna Ölkultur, med den tydliga maltbasen. En tydlig men inte alltför markant beska och den balanserade kroppen gör detta till en helt okej "session beer" - eller lättdrucken kanske man borde säga på svenska. Om Bishops Arms tänker ta in denna öl vet jag inte i dagsläget men jag anser att de kan vara en bra ersättare till många andra mediokra öl, men däremot får den svårt i konkurrensen med de bästa svenska, danska och amerikanska motsvarigheterna.



2 kommentarer:

  1. Alltid kul med något nytt...eller!

    Man blir ju lite sugen på att prova "Smashbomb Atomic IPA" "Flying Monkeys Amber Ale" även "Netherworld Imperial India Porter" eter att jag läst om dom.
    Spontant av sidan och infon om ölerna får jag känslan av, ja det får bli som det blir, bara det smakar gott :) kanske kan kvalitet vara lite skiftande?

    Hade Bishop E-tuna den i sortimentet alltså, och hade dom någon annan av samma bryggeri, e. någon av ovannämnda? kommer ev att besöka bishop på lördag :)

    SvaraRadera
  2. @John: Det var nog bara de flaskor som jag råkade se, som fanns. Tror inte de har bestämt om de ska in eller ej. Men du kan ju alltid fråga efter dom. Jag provade "Netherworld" också. Hade tänkt skriva några rader om den också. De är inte sensationella men absolut inte dåliga heller. De kanske är på "uppåtgående"? i.a.f i Kanada….

    SvaraRadera