S:t Eriks tar genväg till finrummen

Jessica Heidrich och Mathias Dahlgren.
Foto: S:t Eriks Bryggeri
I morse kunde man läsa nyheten om ett nytt samarbete mellan Jessica Heidrich (S:t Eriks) och Mathias Dahlgren - framgångsbryggaren möter stjärnkocken. Jag skickade därför ett snabbt mail till Jessica som senare ringde upp mig från "okänd semesterort" där hon för stunden befinner sig på en välbehövlig semester. 
Jessica har varit otroligt exalterad över att få avslöja nyheten och har väntat på att få avslöja detta ända sedan de inledde samarbetet. Detta är första gången som Mathias Dahlgren sätter sitt namn på en produkt och det får man väl säga är en vink om att svensk hantverksöl ska gå hand i hand med svenskt mat-hantverk på de fina restaurangerna.
De började samtala om ett samarbete via gemensamma vänner och fann ganska snart att de pratade samma språk vad gäller råvaror och smaker.

Jessica tog fram ett antal provbrygder som Mathias sedan fick tycka till om och valet föll på en frisk och välhumlad lager smaksatt med enbär - S:t Eriks och Mathias Dahlberg #1 Enbär.
Jessica har själv plockat enbären på Urö i Roslagen där hon senare provade sig fram med rätt mängd. När humlesort skulle väljas föll valet på den amerikanska sorten Cascade som ger tydliga citrustoner med dragning åt grapefrukt. Ölet har en påtaglig beska, främst från humlen, men där även enbären gjort sitt. Man förstår verkligen hur de tänker när de säger "Med #1 Enbär har vi skapat ölvärldens motsvarighet till en elegant Gin & Tonic eller en Dry Martini med citrustwist"Denna första batch, som för övrigt har gjorts på Sigtuna Brygghus, har bryggts av en volym på 2500 liter och kommer inledningsvis endast att lanseras på flaska. Den 24:e januari lanseras den exklusivt hos Mathias Dahlgren på Grand i Stockholm för att sedan finnas i beställningssortimentet på Systembolaget per den 1:a februari. Detta är alltså startskottet på detta samarbete och det kommer att komma fler öl. Det är i nuläget inte bestämt vad de kommande ölen kommer att vara för ölstil eller innehålla för ingredienser.


Man brukar säga att en genväg till någons hjärta går via magen och jag är fullständigt övertygad om att detta även gäller för öl. Vill vi få in svensk hantverksöl i finrummet, och att den uppskattas för den underbart komplexa dryck den är, så ska man ta genvägen via öl- och matupplevelser. Här har det tagits fram ett ypperligt exempel på detta.
Jag ser verkligen fram mot fler samarbeten av detta slag.

4 kommentarer:

  1. Vi får väl se. Det har ju visat sig svårare än vad någon trott att bli ett fullvärdigt alternativ till vin till finmiddagen.

    Fråga något Uppsala-bryggeri. Eller Carlsberg-Jacobsen.

    SvaraRadera
  2. Låter som ett spännande samarbete, bara att hoppas att det går bra. Undrar vad en flaska kommer att kosta hos herr Dahlgren?

    SvaraRadera
  3. @Bark: Hittills ja! Jag har hört att man måste upprepa mantrat minst 64 gånger för att det ska ge resultat!
    @Gyllenbock: Man kan förmoda att priset hos herr Dahlgren kommer vara betydligt högre än på Systembolaget….Det blir extra intressant när ölet också släpps hos andra krögare/pubar…avseende priset alltså!!
    Jag är helt klart nyfiken på #1 och de kommande brygderna!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera