Tips på bra öl- och matparningar!!

Efter den genomförda öl- och matprovningen, under temat "Sigtuna Beer Makers Dinner" på Café Sylvia i så kan jag konstatera att vissa kombinationer av öl och mat var riktigt lyckade, även i praktiken. När man sitter och planerar en 4-rätters middag med 7 olika maträtter så blir det lätt lite teoretiskt och antaganden baseras på sin egen minnesbild av dofter och smaker.
Jag hade inte chansat hej vilt men det är ändå skönt i efterhand när några av deltagarna håller med i att kombinationerna var lyckade. Eftersom jag hade en förutbestämd uppsättning öl,
nämligen de öl som Sigtuna för tillfället har tillgängliga (men även eftersom jag alltid brukar utgå från vilka öl jag vill ha med på en BMD), så valde jag följande öl till menyn:
Förrätt
Sigtuna Saison (moderna tolkning) och Saison Dupont (som referens)
Huvudrätt
Sigtuna Dunkel Lager (som ett mörk maltigt alternativ) och Sigtuna South Pacific (som fruktigt alternativ)
Ostar
Sigtuna Höstporter (passande till smakrika hårdostar)
Dessert
Ace of Spades 2011 Imperial IPA


Meny som jag komponerade efter dessa öl såg ut så här:
Förrätt
Räkceviche med chili, mango och koriander
Huvudrätt
Höstgryta med viltsmaker på älg, kantareller och sidfläsk med potatispuré
Ostar
Manchego och Gruyere med honung och fikonconfit
Dessert
Limecheescake med vit choklad


Förrätten med två olika Saison blev precis så bra som jag hade tänkt, de övriga gästerna verkade också uppskatta denna kombination. Inslagen av koriander matchade de örtiga inslagen i en Saison, inslagen av chili möttes upp av ölets friskhet och skaldjur funkar nästintill alltid bra till denna typ av öl (eller en Wit).
Skillnaderna i de bägge Saison-ölen var ganska markant. En "Saison Dupont" är nog en ganska klassisk saison, utan att sticka ut åt något håll. Sigtunas tolkning är nog vad de flesta skulle kalla en modern tolkning av en saison, med sina tydliga inslag av amerikansk humle.
Varmrätten och en Sigtuna Dunkel blev ganska bra, ölet var något för tunt i kroppen men när en bit sidfläsk kom med i tuggan så framhävdes de rostade tonerna i ölet ännu mer och blev till en mycket god smakkombination. Sigtuna South Pacific till höstgrytan blev över förväntan, den fräschade upp helheten med sin fruktighet och påtagliga beska men var även den lite för tunn i kroppen.
Ost och porter går nästan alltid hand i hand. Vinnarna i denna kombination blev helt klart Gruyere, Fikonconfit och Sigtuna Höstporter - alla deltagare var nog eniga om det. Mycket gott!
Så var vi framme vid finalen - Limecheesecake med vit choklad kombinerat med Ace of Spades 2011 Imperial IPA. Jag var i himmelriket och några andra höll med mig om att Ace of Spades var en mycket god öl och att cheesecaken var en mycket god efterrätt men att de bäst skulle intas var för sig. Det viktiga när man kombinerar en cheesecake med en söt och stark öl är att det måste vara mycket "cake" i förhållande till "cheese", om ni förstår vad jag menar. Viktigt också att den inte blir för "gräddig" då det lätt får en "halkig" känsla i gommen när du tar en klunk av ölen. För mig blev denna kombination 1 + 1 = 3.
Tack til er deltagare och Café Sylvia för en trevlig kväll, och ett stort tack till Lasse och Mattias från Sigtuna Brygghus för ert engagemang.
Hoppas ni som inte var där ändå har förstått hur jag resonerade i dessa kombinationer och att ni kanske blivit inspirerade att göra egna kombinationer i köket nästa helg.
För ytterligare inspiration kan ni titta på förra årets BMD med Sigtuna eller under fliken "Öl och Mat".
Så många kombinationer….och så lite tid…. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar